Høring - Pakkeforløp hjem for kreftpasienter

06. september 2021

Høringsfrist 06.10.2021

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt høringen av pakkeforløp hjem for kreftpasienter.

Helsedirektoratet fikk i 2018 i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å utarbeide Pakkeforløp hjem for kreftpasienter. Oppdraget var å utarbeide og implementere pakkeforløp hjem for kreftpasienter i løpet av en 3-årsperiode. Videre skriver direktoratet at pakkeforløp hjem for kreftpasienter skal sikre forutsigbarhet for pasientene og kvalitet i utredning og behandling, både i spesialisthelsetjenesten og i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Det er et spesielt fokus på psykososial oppfølging av pasientene (og ev. pårørende), og bl.a. roller og ansvar i spesialisthelsetjenesten og i kommunen beskrives.

Videre skrives det at pakkeforløpet skal bygge på eksisterende strukturer, rolle- og ansvarsfordeling i helsetjenesten, samt gjeldende normerende produkter, de nasjonale faglige retningslinjene for kreft og pakkeforløpene for kreft mv.

Direktoratet forklarer at pakkeforløp hjem for kreftpasienter skal bidra til økt fokus på livskvalitet, god helse og mestring for personer som lever med kreft, eller etter endt kreftbehandling.

Pakkeforløpets innhold

I Generell del

Pakkeforløp hjem beskrives i en generell del med utdypende forklaring av hva pakkeforløp hjem er, og hva det inneholder.

Se dokumentet "Pakkeforløp hjem for kreftpasienter"

II Samhandlingspunktene

De sentrale punktene i pakkeforløp hjem er samhandlingspunkter mellom pasient og
helsetjenesten, behovskartlegging og kommunikasjon og samhandling mellom tjenestenivåene.

De 5 samhandlingspunktene er:

1. Klinisk beslutning og oppstart behovskartlegging
  2. Primær kreftbehandling igangsatt
  3. Oppfølging i kommunen etter oppstart av primær kreftbehandling
  4. Avklaring av behov for videre oppfølging i kommunen og/eller nye behov (etter ca. 3 måneder etter samhandlingspunkt 3)
  5. Avklaring av behov for videre oppfølging i kommunen og/eller nye behov (etter ca.1 år etter samhandlingspunkt 3)

Se dokumentet "Samhandlingspunkt 1–5"

Denne høringen skal behandles av Fagstyret

Les mer på siden til Helsedirektoratet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 6. oktober 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Tor Carlsen | Medisinsk fagavdeling