Høring – Retningslinje og pakkeforløp, ADHD

26. mai 2021

Høringsfrist 09.08.2021

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt høring om innspill til retningslinje og pakkeforløp, ADHD.

Helse- og omsorgsdepartementet ga i 2019 Helsedirektoratet i oppdrag å utarbeide et pakkeforløp for utredning av ADHD hos barn og unge. Departementet konkluderte med behov for en revisjon av det som omhandler utredning av barn og unge i nasjonal faglig retningslinje for ADHD. Helsedirektoratet skriver at de vurderte det som hensiktsmessig å ivareta både ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser i arbeidet og integrere dette som et kapittel i Pakkeforløp psykiske lidelser – barn og unge. Kapittelet bygger på, og er lenket til, relevante anbefalingsutkast i retningslinjen der innholdet er dekkende også for andre nevroutviklingsforstyrrelser enn ADHD. Helsedirektoratet opplyser om at ettersom retningslinje for ADHD og kapittel om ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser i pakkeforløpet er tett relatert til hverandre, sendes disse samlet ut på høring.

Les mer i høringsutkastene fra Direktoratet:

Helsedirektoratet skriver videre at de ønsker tilbakemelding på de reviderte/nye anbefalingene i nasjonal faglig retningslinje for ADHD, samt på det nye kapittelet om ADHD og andre nevroutviklingsforstyrrelser i generelt pakkeforløp, psykiske lidelser, barn og unge.

Helsedirektoratet ønsker innspill (både angående retningslinje og kapittel i pakkeforløp) om:

• anbefalingen/rådet er tydelig?

• praktisk informasjon er nyttig?

• eventuelle forslag til endringer/forbedringer/tiltak

Helsedirektoratet ønsker innspill på:

• de nye /reviderte anbefalingene i retningslinjen, som innbefatter alle subkapitler i første kapittel i retningslinjen, utenom det som omhandler voksne.

• det nye kapittelet i pakkeforløpet for psykiske lidelser, barn og unge. Det ønskes også innspill på forslag om koding som er beskrevet under "Angående koding av forløpet".

Denne høringen skal behandles av Fagstyret.

Les mer på siden til Helsedirektoratet her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 9. august 2021. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Nina Finstad | Medisinsk fagavdeling