Høring - Nasjonal e-helsestrategi

14. juni 2022

Høringsfrist 25.08.2022

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Direktoratet for e-helse mottatt høring av forslag til Nasjonal e-helse strategi for helse- og omsorgssektoren.

Direktoratet opplyser om at arbeidet med nasjonal e-helse strategi har pågått siden våren 2021 og har involvert over 50 organisasjoner som representerer ulike deler av helse- og omsorgssektoren.

Videre skriver direktoratet at nasjonal e-helsestrategi skal være samlende og retningsgivende for sektorens prioritering i årene fremover. Strategien legger vekt på områder som krever felles prioriteringer, beslutninger og koordinering.

Direktoratet utdyper at strategiens prioriterte mål skal bidra til en bærekraftig og innovativ helse- og omsorgssektor med god kvalitet og sammenheng i tjenestene. Innbygger skal få bedre og mer helhetlige helse- og omsorgstjenester, og skal i større grad kunne medvirke i egen og næres helse. Videre at helsepersonell skal ha tilgang til mer brukervennlige digitale løsninger, tilpasset deres arbeidshverdag. Bedre tilgang til helsedata skal bidra til økt kvalitet og innovasjon i tjenestene og styrket beredskap og folkehelse.

Hovedpunktene i forslaget til ny nasjonal e-helsestrategi er:

• Strategiens rolle
  • Visjon, overordnende mål og målgrupper
  • Fem prioriterte strategiske mål:
    • Mål 1: Aktiv medvirkning i egen og næres helse
    • Mål 2: Enklere arbeidshverdag
    • Mål 3: Helsedata til fornying og forbedring
    • Mål 4: Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling
    • Mål 5: Samarbeid og virkemidler som styrker gjennomføringskraft
  • Strategisk styring og oppfølging av strategien

Direktoratet skriver at arbeidet med initiativene knyttet til realisering av strategien er under arbeid og er ikke del av høringen.

Direktoratet ønsker særlig tilbakemeldinger på:

• Kan dere stille dere bak de fem strategiske målene, gitt strategiens rolle for å skape en felles langsiktig og forutsigbar retning for digitalisering på tvers av aktørene i helse- og omsorgssektoren?
  • Har dere tilbakemeldinger på de fem strategiske målene med målindikatorer?
  • Har dere tilbakemeldinger på prosessen for hvordan strategien skal følges opp?

Strategien vil gjelde fra 2023, og målbildet strekker seg frem mot 2030. Direktoratet opplyser om at utviklingen i helse- og omsorgssektoren og samfunnet ellers vil føre til behov for oppdatering og justering av strategien i løpet av perioden. Dette skriver de vil ivaretas gjennom aktiv styring og oppfølging. Samt at gjennomføringen av strategien bør tilstrebe å være smidig, legge vekt på fleksibilitet, stegvise leveranser og god brukermedvirkning.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret

Les mer på siden til Direktoratet for e-helse.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 25. august 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Eirik Nikolai Arnesen | Medisinsk fagavdeling