Høring - Rapport fra ekspertutvalget for klimavennlige investeringer

12. juli 2022

Høringsfrist 24.09.2022

Fristen er utløpt

Legeforeningen har via Akademikerne mottatt høring av Rapport fra ekspertutvalget for klimavennlige investeringer fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Ekspertutvalget for klimavennlige investeringer ble nedsatt den 11. august 2021 for å vurdere dagens rammevilkår og markedet for klimavennlige investeringer. Ekspertutvalget fikk i oppgave å blant annet vurdere om dagens samlede rammevilkår bidrar til et velfungerende marked for samfunnsøkonomisk lønnsomme klimavennlige investeringer. Ekspertutvalget overleverte sin rapport til Nærings- og fiskeridepartementet 30. juni 2022.

Ekspertutvalget har kommet frem til 11 hovedanbefalinger, men også flere faktorer som kan gjøre det utfordrende å få til.

Sekretariatet ønsker i tillegg å peke på at ekspertutvalgets rapport diskuterer i liten eller ingen grad klimavennlige investeringer i helsetjenesten og de lange verdikjedene som i sum påvirker helsetjenestens utslipp både nasjonalt og globalt.

Denne høringen skal behandles av Fagstyret.

Les mer på siden til Nærings- og fiskeridepartementet.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 24. september 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Silje Kristine Hals | Medisinsk fagavdeling