Høring - Regional utviklingsplan 2023-2026 Helse Midt-Norge RHF

16. september 2022

Høringsfrist 03.10.2022

Fristen er utløpt

Legeforeningen har mottatt høring av Regional utviklingsplan 2023-2026 for Helse Midt-Norge RHF.

Regional utviklingsplan utarbeides etter oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet, og er en oppfølging og konkretisering av helseregionens strategi 2030. Planen gjelder for perioden 2023-2026, men er også utarbeidet med et 15-årsperspektiv. Planen bygger på tilsvarende planer utarbeidet av de tre sykehusforetakene i regionen, og skal ligge til grunn for utviklingen av spesialisthelsetjenesten i den kommende fireårsperioden.

Helse Midt-Norge RHF ber særlig om svar og innspill til:

1. I planens kapittel 3 peker vi på noen av de viktigste driverne som gir behov for endring av spesialisthelsetjenesten i årene som kommer. Hva mener dere er de viktigste utviklingstrekkene spesialisthelsetjenesten må tilpasse seg fremover?
  2. I planens kapittel 4 presenterer vi de veivalg Helse Midt-Norge gjør for å svare på utfordringsbildet. Er dette de riktige veivalgene for å skape en fremragende helsetjeneste?
  3. I planens kapittel 5 presenterer vi fem hovedsatsinger for regional innsats i den kommende fireårsperioden:
  • Digitalisering for bedre tjenester og pasientmedvirkning
  • Samling om beste praksis
  • Regionale fellesløsninger
  • Bærekraft i personell og kompetanse
  • Sterkere samhandling

Hva mener dere er de viktigste grepene som må gjøres i den kommende fireårsperioden for å realisere ambisjonene i Strategi 2030?

Denne høringen vil bli behandlet administrativt.

Les mer på siden til Helse Midt-Norge RHF

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 3. oktober 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Vi vil også informere om at det er mulig å sende innspill direkte til Helse Midt RHF dersom foreningsleddene skulle ønske det.

Saksbehandler

Linda Markham | Helsepolitisk avdeling