Høring - Regional utviklingsplan 2023-2038 Helse Nord RHF – OBS! Kort frist

03. oktober 2022

Høringsfrist 16.10.2022

Fristen er utløpt

Legeforeningen har mottatt høring av Regional utviklingsplan 2023-2038 for Helse Nord RHF. Regional utviklingsplan utarbeides etter oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet og er det regionale helseforetakets øverste strategiske dokument som viser hvordan foretaksgruppen - Helse Nord – skal utvikle sin virksomhet frem mot 2038.

Overordnet skriver foretaket at:

Del 1 beskriver helseregionens særpreg og særegne utfordringer, behovet for omstilling og målområder for utviklingsplanen. Under hvert målområde skisseres en overordnet retning mot 2038.  Del 1 dekker det veilederen omtaler som analyse og veivalg og svarer således ut strategiske retningsvalg mot 2038 som i planperioden følges opp gjennom videre utredninger og handlingsplaner.
Del 2 beskriver oppdraget, det helhetlige utfordringsbildet, Helse Nords samfunnsansvar, bærekraftforutsetninger, framskrivninger og øvrig planverk som Nasjonal helse- og sykehusplan, Helse Nord RHFs strategi og regionale delstrategier. I del 2 er det også tatt inn en oversikt over målbilder og strategisk utvikling for de nasjonale helseforetakene som de fire RHF-ene eier sammen.
Helse Nord RHF har valg seg ut spesielt tre målområder frem mot 2038:

Vår felles helsetjeneste som skal representere pasientene, de pårørende og befolkningen.
Samhandling og samarbeid som skal representere samarbeid innad i det enkelte helseforetak, mellom helseforetak og med kommunene.
Medarbeideren beskrives som den viktigste innsatsfaktoren i helsevesenet og målet er å sikre tilstrekkelig kompetanse og attraktive arbeidsplasser for ledere og ansatte.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse Nord RHF her.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 16. oktober 2022. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Linda Markham | Helsepolitisk avdeling