Høring - Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av primær leverkreft

Medisinsk fagavdeling

15. september 2023

Høringsfrist 02.10.2023

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt høring av Nasjonalt handlingsprogram med retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av primær leverkreft.

Helsedirektoratet skriver at dette er et nytt handlingsprogram. De spesifiserer at det ikke er publisert tidligere. Handlingsprogrammet gjelder primær leverkreft hos voksne. De skriver videre at Hepatocellulært karsinom (HCC) er den absolutt vanligste formen for primær leverkreft og hovedtema for dette handlingsprogrammet. Fibrolamellært karsinom er en sjelden form for HCC som utredes og behandles som andre HCC. Angiosarkom og epiteloid hemangioendoteliom er svært sjeldne og omtales ikke. Kreft i galleveier og galleblære har eget handlingsprogram.

Høringen skal behandles av fagstyret.

Les mer i de vedlagte dokumentene.

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 2. oktober 2023. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Elisabeth Selvaag | Medisinsk fagavdeling