Høring – Nasjonal veileder for smerteklinikker

Medisinsk fagavdeling

05. april 2024

Høringsfrist 26.05.2024

Denne høringen er fremdeles i arbeid. Høringsuttalelsene vil bli lastet opp til denne siden når den er klar.

Se og sende inn høringssvar

Legeforeningen har fra Helsedirektoratet mottatt høring av Nasjonal veileder for smerteklinikker

Nasjonal veileder for smerteklinikker beskriver hvordan smerteklinikkene bør arbeide for å bedre helsehjelpen til pasienter med smerter. Veilederen er ment å være en hjelp og støtte for helsetjenesten.

Helsedirektoratet skriver at det overordnede målet med veilederen er å bidra til:

• forsvarlig helsehjelp til alle pasienter med smerter
  • økt oppmerksomhet rundt fysiske, psykiske og sosiale aspekter ved smertetilstander
  • tverrfaglig samarbeid rundt helsehjelpen
  • mer helhetlige og sammenhengende helsetjenester
  • et likeverdig helsetilbud uavhengig av alder, diagnose, funksjonsnivå og bosted
  • økt bruk av ikke-medikamentelle behandlingstiltak
  • å begrense utprøvende behandling til kliniske studier

Forrige versjon av veilederen organisering og drift av tverrfaglige smerteklinikker ble utgitt i 2015. Revidert utgave omtaler særskilt tverrfaglig samarbeid omkring helsehjelpen til pasientene og økt samarbeid for å sikre helhetlige og sammenhengende helsetjenester. Sammenliknet med til tidligere veileder er det økt oppmerksomhet rundt egenomsorg, mestring samt bedret funksjon og livskvalitet.

Målgruppen for veilederen er i hovedsak ledere og helsepersonell tilknyttet smerteklinikkene og smertesentrene. Andre målgrupper er helsepersonell ansatt i andre tjenester som yter helsehjelp til pasienter med smerter, som for eksempel sykehusleger, fastleger, psykologer, fysioterapeuter og sykepleiere. Veilederen kan også være til hjelp for studenter i helsefagutdanningene, pasienter og pårørende.

Denne høringen skal behandles av Fagstyret.

Les mer på siden til Helsedirektoratet

Dersom høringen virker relevant, bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 26. mai 2024. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Ellen Mathea Kirsch Warlo | Medisinsk fagavdeling