Høring om endringer i læringsmål og spesialitetsnavn: Forslag om endringer i spesialistutdanningen i spesialitetene infeksjonssykdommer, barnesykdommer og indremedisin

Medisinsk fagavdeling

22. februar 2024

Legeforeningen har mottatt høring fra Helsedirektoratet med forslag til nye læringsmål og endringer i eksisterende læringsmål i spesialistutdanningen for leger i spesialitetene infeksjonssykdommer, barnesykdommer og indremedisin. I tillegg foreslår Helsedirektoratet endring av spesialitetsnavnet Barnesykdommer til Barne- og ungdomsmedisin.

Forslagene har vært på høring i Legeforeningens organisasjon, og høringsinnspillene er behandlet i Legeforeningens fagstyre. Innspillene er lagt til grunn ved utarbeidelse av Legeforeningens uttalelse.

Innspill til de ulike endringsforslagene følger punktvis for hver berørte spesialitet.

Spesialiteten infeksjonssykdommer

Legeforeningen støtter forslagene til to nye læringsmål som omhandler kompetanse om vaksiner.

Kunnskap om vaksiner er nødvendig i spesialiteten infeksjonssykdommer, både i behandling og oppfølging av den enkelte pasient, for rådgivning til annet helsepersonell, og som ledd i systemarbeid innen smittevern og forebygging. Legeforeningen mener de foreslåtte læringsmålene er faglig riktige og hensiktsmessige.

Kurset Klinisk infeksjonsimmunologi, vaksinasjon og immunsvikt omfatter allerede det faglige innholdet, og det vil derfor ikke kreve organisatoriske endringer eller ha økonomiske innvirkninger å innføre disse læringsmålene. Andre relevante læringsaktiviteter inkluderer egenstudier, internundervisning og klinisk arbeid, og vil ikke kreve ekstra ressurser.

 

Spesialiteten indremedisin

Legeforeningen støtter forslaget om endring av læringsmål MED-038 som omhandler gastroskopi ved gastrointestinal blødning.

Forslaget ble opprinnelig fremmet av Legeforeningens spesialitetskomité i indremedisin i samarbeid med spesialitetskomiteen i fordøyelsessykdommer.

Fagmiljøet har nå gjort en ny vurdering av forslaget til oppdatert formulering av den tilknyttede læringsaktiviteten, og kommentert at formuleringen "se i skopet" ikke er tidsriktig, da endoskopiene nå utføres med video-skop og bildene vises på en LCD skjerm.

Legeforeningen foreslår derfor en justering av ordlyden, og anbefaler følgende nye formulering av læringsaktiviteten:

"Delta ved 30 gastroskopier."

 

Spesialiteten barnesykdommer

Legeforeningen støtter forslaget om navneendring for spesialiteten Barnesykdommer til Barne- og ungdomsmedisin.

Legeforeningen mener at det nye navnet er dekkende og hensiktsmessig etter at man ved de aller fleste barne- og ungdomsavdelinger (det vanligste avdelingsnavnet nå) har gjort et stort arbeid med å løfte aldersgrensen til 18 år, og slik inkludere også de eldste ungdommene.

Legeforeningen ser ikke at endringen vil medføre betydelige administrative eller økonomiske endringer.

Legeforeningen støtter forslaget om endring av læringsmålet PED-022 som inneholder kompetanse som omhandler blærekateterisering og blærepunksjon.

En nedjustering av kompetansenivået for blærepunksjon vurderes som faglig riktig og hensiktsmessig.

Legeforeningen støtter også den ledsagende endringen i den anbefalte prosedyrelisten, hvor blærekateterisering opprettholdes og blærepunksjon utgår.

Vi tillater oss i tillegg å gjøre oppmerksom på at det er skrivefeil av ordet blærekateterisering i Helsedirektoratets høringsnotat, både i foreslått læringsmålsformulering og i forslaget til formulering av anbefalt læringsaktivitet.

Legeforeningen vil anmode om at Helsedirektoratet, etter eventuelt vedtak om navneendring, sikrer umiddelbar innmelding av navneendringen for spesialiteten Barnesykdommer til Barne- og ungdomsmedisin til relevante instanser, slik at det unngås problemer ved konvertering av spesialiteten i henhold til EU`s Yrkeskvalifikasjonsdirektiv.

Generell kommentarer knyttet til regelverksendringer

Legeforeningen vil benytte anledningen til å komme med noen betraktninger knyttet til struktur og organisering av revisjonsarbeid og endringer i læringsmål og nasjonalt anbefalte læringsaktiviteter. Der man erkjenner et endringsbehov, mener Legeforeningen at endringsprosessen også bør omfatte en helhetlig gjennomgang av spesialitetens læringsmålsoppsett. Det er uheldig å stadig gjøre mindre endringer, som å tilføre nye læringsmål, uten at det samtidig gjøres en vurdering av om de øvrige læringsmålene er hensiktsmessige og i tråd med fagutviklingen.

Alle endringer vil gi konsekvenser for både utdanningsvirksomhetene og LIS, og erfaringen er at hyppige endringer og justeringer i spesialistutdanningsløpet gir uforutsigbarhet for den enkelte lege.

                              

Med hilsen
Den norske legeforening

Siri Skumlien
generalsekretær

Johan Georg Røstad Torgersen
fagdirektør

Kari Eikvar
spesialrådgiver/lege

Saksbehandler

Kari Eikvar | Medisinsk fagavdeling