Høring - "Tiltak for å sikre bærekraft i Helse Nord"

Helsepolitisk avdeling

01. mars 2024

Høringsfrist 19.03.2024

Fristen er utløpt

Legeforeningen har fra Helse Nord RHF mottatt høring av plan for omstilling i Helse Nord, "Tiltak for å sikre bærekraft i Helse Nord".

Helse Nord skriver at de i november 2022 fikk i oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet å utrede funksjons- og oppgavedeling i og mellom sykehus i landsdelen. I protokollen fra foretaksmøtet 9.11.2022 står det at utfordringene i regionen gjør det nødvendig med omstillingsarbeid av mer langsiktig karakter for å understøtte en bærekraftig utvikling av tjenesten.

Helse Nord skriver at hovedutfordringene i regionen er:

• Helseforetakene har for lange ventetider og for høyt antall fristbrudd.
  • Flere fagmiljø i Helse Nord har over tid hatt store bemanningsutfordringer, og fremover ventes tilgangen på arbeidskraft å bli ytterligere redusert.
  • Aldersforskyvning i befolkningen gir økt andel eldre, og øker behov for helsetjenester. Spesialisthelsetjenesten er ikke rustet til å møte utviklingen uten betydelig omstilling.
  • Mangelen på bemanning fører til bruk av innleid arbeidskraft og mye overtid for egne ansatte. Det gir høye kostnader i helseforetakene og svekker muligheten for å etablere stabile fagmiljøer. Det gir svekket beredskap, færre muligheter for gode praksisarenaer for studenter og hemmer innovasjon og tjenesteutvikling.
  • Fag- og teknologiutvikling stiller stadig høyere krav til spesialisering og avansert medisinskteknisk utstyr, særlig ved enheter som yter høyspesialisert behandling. Dette øker behovet for bemanning og investeringer for å yte tjenester av god kvalitet.
  • Økt antall studenter krever at det settes av tid, personell og rom for å gi god opplæring. Dette påvirker særlig Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) Tromsø, som har et særskilt ansvar for opplæring av studenter og videreutdanning/spesialisering av helsepersonell for regionen.
  • Den svake økonomien i foretaksgruppen er til hinder for nødvendige investeringer i bygg og utstyr, noe som gjør det vanskelig å drive personell- og kostnadseffektivt. Dersom den svake økonomiske situasjonen vedvarer over tid, vil den kunne påvirke kvaliteten i helsetilbudet i regionen.

I styremøtet 31. mai 2023 vedtok styret i Helse Nord et mandat for utredningsarbeidet og hvordan utredningsarbeidet skulle organiseres. Her ble det blant annet besluttet at det skulle opprettes fem arbeidsgrupper som skulle utrede ulike områder.

- Arbeidsgruppe 1: Akutte og planlagte (elektive) funksjoner

- Arbeidsgruppe 2: Psykisk helsevern

- Arbeidsgruppe 3: Rehabiliterings- og private tjenester

- Arbeidsgruppe 4: Diagnostiske funksjoner

- Arbeidsgruppe 5: Samordning av primær- og spesialisthelsetjenesten.

I foretaksmøte 16. januar 2024 fikk Helse Nord et justert oppdrag fra Helse- og omsorgsministeren da ministeren besluttet å frede akutt- og fødetilbudet i Sykehustalen 2024. Dette har medført at planen som nå er på høring ikke inneholder tiltak knyttet til Arbeidsgruppe 1: Akutte og planlagt (elektive) funksjoner. I tillegg har Helse Nord valgt å ta ut områdene relatert til Arbeidsgruppe 4 Diagnostiske funksjoner fra høringsutkastet og begrunner dette i at dagens situasjon innen diagnostiske funksjoner, særlig innen radiologi, er kritisk og kan raskt forverres dersom det ikke iverksettes tiltak. Helse Nord foreslår å starte arbeidet med å gjennomføre arbeidsgruppens forslag til tiltak på dette området allerede tidlig i 2024 etter en intern høringsprosess i foretaksgruppen.

Planen som er på høring inneholder derfor områdene til Arbeidsgruppe, 2, 3 og 5.

Helse Nord ønsker særlig innspill på vurderinger av de foreslåtte tiltakene. De skriver at dette, for eksempel, kan omhandle:

• mulige positive og negative konsekvenser av foreslåtte endringer for ulike pasientgrupper
  • betydningen endringene kan ha for utdanning av  helsepersonell
  • deling av oppgaver
  • samarbeid om pasientforløp mellom kommuner og helseforetak.

De ønsker også forslag til andre tiltak for økt bærekraft innenfor områdene i delrapportene.

Helse Nord RHF har et særskilt ansvar for likeverdige spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen og ber om tilbakemelding på om foreslåtte endringer tar tilstrekkelig høyde for dette.

Helse Nord RHF ber om at høringssvarene struktureres ut fra fire hovedområder:

-          Psykisk helsevern og TSB

-          Rehabilitering og private tjenester

-          Samordning av primær- og spesialisthelsetjenesten

-          Andre innspill til tiltak som kan gi økt bærekraft

Se mer i dokumentene vedlagt denne høringen.

Alle innspill, enten det er til planen som helhet eller enkelte tiltak, er ønskelig og foreningsleddene bes selv vurdere hva som er hensiktsmessig.

Denne høringen skal behandles av Sentralstyret.

Les mer på siden til Helse Nord RHF.

Vi har forståelse for at høringen sendes ut med kort frist, men håper at dersom høringen virker relevant, og dere har mulighet bes det om at innspill sendes til Legeforeningen innen 19. mars 2024. Det bes om at innspillene lastes opp direkte på Legeforeningens nettsider.

Saksbehandler

Marlene Havn Sæther | Helsepolitisk avdeling