Intern høring - Legeforeningens Menneskerettighetsutvalg - ber om forslag til medlemmer

Medisinsk fagavdeling

14. mars 2024

Høringsfrist 15.05.2024

Fristen er utløpt

Fristen er utløpt, men du kan fortsatt laste opp eller endre ditt høringssvar.

Legeforeningen opprettet menneskerettighetsutvalget 2020. Utvalget består av leder og 5 medlemmer. I tillegg oppnevnes 3 varamedlemmer i nummerert rekkefølge. Varamedlemmer innkalles ved varig fravær. Utvalget er rådgivende for sentralstyret.

Medlemmene i utvalget ble utnevnt av sentralstyret for en periode på to år fra og med 1.9.2022. Utvalget skal nå reoppnevnes for perioden 1.9.2024-31.8.2026.

Vi ber nå om forslag på inntil 2 personer, en kvinne og en mann, som medlem av utvalget. Det er en fordel om de foreslåtte personene har erfaring eller spesiell interesse for området. Utdyp gjerne kort om bakgrunnen til kandidatene. Da utvalget har relativt få medlemmer, er det viktig at de foreslåtte kandidatene har mulighet til å prioritere aktiv deltakelse i utvalgets møter. Det legges opp til to fysiske møter i semesteret og videomøter ca. én gang per måned eller etter behov. Ett av møtene kan holdes som arbeidsmøte fra lunsj til lunsj med overnatting.

Vi ber om forslag innen 15. mai for at sentralstyret skal kunne oppnevne utvalget i god tid før start av neste periode som starter 1.9.2024.

Forslag sendes til axel.rod@legeforeningen.no.

I tillegg til forslag fra foreningsleddene, besluttet landsstyret at individuelle medlemmer i Legeforeningen skal kunne melde sin interesse for deltakelse i utvalget. Invitasjon til å melde sin interesse for dette vil legges ut på Legeforeningen.no

Arbeidsverktøy for utvalget er brev, avisinnlegg og direkte møter. Utvalget samarbeider med Sivilombudets forebyggingsenhet mot tortur og har også, ved leder observert ett rettsmøte i Ankara for å vise støtte til sentralstyret i den tyrkiske legeforeningen. Tema har vært papirløses tilgang på helsetjenester, menneskerettighetssituasjonen i Iran, barn i asylmottak i Norge, fengselshelsetjeneste, støtte til leger som forfølges av myndigheter med videre.

Målgrupper for utvalgets brev og avistekster har vært alt fra utenlandske myndigheter til norske politikere og opinion. Utvalget har også deltatt i høringer i stortinget på vegne av presidenten.

Mandat

Utvalget skal arbeide med menneskerettigheter, særlig knyttet til helse og legevirksomhet.

Målsetting er å

• forebygge og følge opp menneskerettighetsbrudd
  • øke forståelsen for sammenhengen mellom helse og menneskerettigheter

Spesielle målgrupper er