Arbeidstaker eller oppdragstaker i bemanningsbyrå?

Avdeling for Jus og arbeidsliv ser nå klare tegn til at det er endringer på gang i legearbeidsmarkedet. Særlig ser vi en sterk vekst i ulike typer virksomheter som driver med bemanning, formidling eller utleie av leger til kommuner og helseforetak. Vi opplever stor variasjon i de avtalene som tilbys legene, og selv om avtalen fremstår attraktiv, ser vi ofte mangelfull og til dels lovstridige vilkår.

Virksomhet som har til formål å drive utleie av arbeidskraft anses som en bemanningsbyrå, og omfattes av forskrift om bemanningsforetak. Etter forskriften skal slike foretak registreres hos Arbeidstilsynet, som fører et register over bemanningsforetakene.

Ved bruk av bemanningsforetak inngås det avtaler mellom tre aktører, innleier, utleier og arbeidstaker. Innleie er etter arbeidsmiljøloven § 14-12 tillatt i samme utstrekning som det kan avtales midlertid ansettelse, i praksis som oftest ved ledige vikariater. Legen skal i slike tilfeller være ansatt i bemanningsforetaket og dermed ha rettigheter som arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven.

Vi ser imidlertid at flere bemanningsforetak inngår avtaler der legen er oppdragstaker, eller gir leger valget om å være ansatt eller å være selvstendig næringsdrivende oppdragstaker. Dette mener Legeforeningen at det ikke er anledning til. Vi kommer til å følge opp dette overfor de aktuelle virksomheter.

Skillet mellom det å være arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende har betydning for flere forhold. Som oppdragstaker gjelder ikke arbeidsmiljøloven, og ved gå inn på en slik at avtale sier legen fra seg en rekke sentrale rettigheter og vern som han eller hun ellers ville fått som ansatt. For eksempel vernet mot oppsigelse og avskjed, rettigheter knyttet til sykdom, permisjoner, ferie mv.

Leger som vurderer å inngå slike avtale må være oppmerksom på at honorar ikke er pensjonsgivende, ikke gir grunnlag for sykepengerettigheter og inngår ikke i feriepengegrunnlaget. Dette er ytelser som næringsdrivende leger selv må sørge for å holde av penger til å dekke.

Vi oppfordrer leger som skal inngå avtaler om næringsdrift for bemanningsbyrå til å kontakt Legeforeningens juridiske avdeling for en gjennomgang av kontrakten. Vi opplever at det er flere useriøse aktører i bransjen. Vi ser i flere saker at det oppstilles vilkår i kontrakten som i beste fall er urimelige, i verste fall i strid med lov.