Fungerer Altinn som informasjonskanal med leger? Vi trenger eksempler!

Legeforeningen har overfor myndighetene gjentatte ganger uttrykt bekymring for at Altinn benyttes som kommunikasjonskanal med leger. Vi har påpekt at bruken av Altinn som kommunikasjonskanal kan utfordre taushetsplikten, i tillegg til at manglende integrasjon kan medføre risiko for pasientsikkerheten og gi et tids- og effektivitetstap for legene. Dersom du har konkrete eksempler som illustrerer dette, ber vi deg om å dele din erfaring med oss.

Legeforeningen er kritiske til bruken av Altinn som kommunikasjonskanal overfor legene, og vi har hatt omfattende korrespondanse med myndighetene om dette. Vi har fått innspill om at henvendelser i Altinn sendes enten til Altinn-adressen til legekontoret som legen jobber ved eller til legens private Altinn-adresse. Dette utfordrer pasientens personvern. Vi er kjent med at det jobbes med å videreutvikle løsningen KS – SvarUt, slik at man kan sikre mer nøyaktig adressering til fastlegekontorer. Vi har påpekt at Altinn uansett er uegnet som kommunikasjonskanal grunnet manglende integrasjon med EPJ, noe som medfører risiko for pasientsikkerheten og et tids- og effektivitetstap hos legene. Vi har derfor vært tydelige på at man, fremfor å videreutvikle tjenesten i Altinn, bør jobbe for å utvikle løsninger som legger til rette for at informasjon kan sendes over helsenettet – i praksis sikre integrasjon direkte med pasientjournal. Forutsetningene for sending over helsenettet er p.t. ikke til stede, og i dialogen med KMD har tilbakemeldingen vært at en slik endring vil ta tid å innføre, og uansett bør gjøres ut fra en kost-nyttevurdering.

Vi jobber med saken. I vårt videre arbeid ville det være nyttig å kunne vise til ytterligere konkrete eksempler som illustrerer hvordan bruken av Altinn utfordrer taushetsplikten, pasientsikkerheten og/eller effektiviteten i legepraksisen. Dersom du vil dele din erfaring med oss, kan du sende en e-post til rådgiver/advokatfullmektig Mari Garborg Hanto på e-post mari.garborg.hanto@legeforeningen.no. Vennligst merk e-posten med "Altinn" i emnefeltet.