Godkjenning av KBU fra Danmark - Legeforeningen saksøker staten

Legeforeningen mener at leger som er utdannet i Danmark har krav på å få godkjent Klinisk Basisuddannelse (KBU) som tellende mot læringsmålene i spesialistutdanningens første del (LIS1) i Norge.

Norske myndigheter godkjenner ikke KBU som tellende mot læringsmålene i LIS 1. Denne praksisen innebærer at leger utdannet i Danmark må gjennomføre deler av tjenesten på nytt når de flytter til Norge - først KBU og deretter hele LIS1. Det er langt på vei sammenfall mellom KBU og LIS 1 og forskjellen er først og fremst at LIS 1 er 6 måneder lenger.

Legeforeningen mener at denne praksisen er i strid med norske myndigheters forpliktelser etter EØS-avtalens regler om fri bevegelighet.

Legeforeningen har lenge jobbet for en politisk løsning i saken, men dette har ikke ført frem. Det var dermed nødvendig å ta rettslige skritt for å få denne uholdbare situasjonen avklart.

Les mer i pressemelding fra Legeforeningen.