Møte med NAV og informasjon om deres telefontjeneste for leger og behandlere

Legeforeningen har nylig gjennomført nytt samarbeidsmøte med Arbeids- og Velferdsdirektoratet. Vi gjennomfører jevnlig slike møter der ulike tema knyttet til forholdet mellom leger og NAV diskuteres.

I siste møte ble det særlig diskutert rutiner for innhenting av opplysninger fra NAV til fastleger, herunder purring og oppfølgning der lege ikke besvarer NAVs henvendelser. For sen eller manglende respons fra behandler, kan gå ut over rettighetene til stønadsmottaker. Legeforeningen har sett en økning i saker der NAV til slutt sanksjonerer leger som ikke svarer, og gode rutiner som bidrar til å unngå slike saker er et felles mål.

I samme møte ble det også orientert om NAVs informasjonstelefon for leger. Dette er en veiledningstjeneste sentralt i NAV, og kan komme i tillegg til den kontakten behandler har med lokalt NAV kontor. Denne telefonen kan benyttes både til generell veiledning, men også i konkrete saker.

Her svarer NAV på spørsmål om:

  • oppfølging av sykmeldte og inkluderende arbeidsliv
  • regelverk knyttet til sykefraværsoppfølging
  • utfylling av sykmelding, legeerklæringer og spesialisterklæringer
  • andre skjemaer og blanketter til NAV
  • dialogmøter/samarbeidsmøter
  • tiltak og virkemidler
  • legeerklæringstakster (erklæringer til NAV)
  • veiledning, brukerhjelp og teknisk brukerstøtte for Statistikk for sykmelder
  • teknisk brukerstøtte for leger og helsepersonell (unntatt spm om bruk av EPJ)

Telefonlinjen har nummer 55 55 33 36, og er betjent hver dag fra 09.00 til 15.00. Se også NAVs nettsider: Leger og andre behandlere - nav.no