Norsk Helsenett SF har besluttet å legge ned e-posttjenesten som de tilbyr medlemmer i Helsenettet

NHN har besluttet å avvikle sin e-posttjeneste fra 31.10.2023. Dette gjelder alle e-post kontoer som inkluderer xxx@xxx.nhn.no. Vi anbefaler alle legekontor som har slike e-postkontoer å treffe snarlige tiltak for å anskaffe en ny e-postkonto.

NHN varslet opprinnelig om at tjenesten skulle avvikles 31. mai. Vi vet at mange av dere har en e-postkonto hos NHN. Allmennlegeforeningen og Praktiserende spesialisters landsforening har vært aktivt engasjert i saken, og har sammen med sekretariatet stilt krav om at NHN opprettholder e-posttjenesten som et tilbud til sine medlemmer. NHN har ikke imøtekommet dette. Etter å ha gjort en vurdering av kontraktene som NHN inngår med sine medlemmer, tar vi til etterretning at e-posttjenesten avvikles. Etter innspill fra Legeforeningen har imidlertid NHN utsatt fristen for avvikling. Tjenesten skal nå avvikles 31.10.2023. Legekontorene får da bedre tid til å områ seg.

NHNs begrunner avviklingen av e-posttjenesten med sikkerhetshensyn. De viser til at nye, sikre løsninger tar over for e-post der det er behov for mer sikkerhet, for eksempel Digital Dialog Fastlege.

Informasjon og veiledning angående avvikling av tjenesten finnes på NHN sine hjemmesider; www.nhn.no/tjenester/e-post

Dette må gjøres før tidsfristen:

• Gå til anskaffelse av ny e-posttjeneste. Dersom du har avtale med en leverandør av IT-tjenester, vil denne leverandøren kunne gi deg informasjon om hvordan dette kan gjøres mest mulig hensiktsmessig, samt hvilken ny e-post løsning som passer deres virksomhet.
  • Vi er kjent med at M365 fra Microsoft er et alternativ som vil fungere. Mange virksomheter har Office-pakken fra tidligere, og der ligger Outlook som en tjeneste.
  • Lagre lokal e-post historikk på et sikkert sted før kontoen avsluttes. Merk at denne vil gå tapt om du ikke sørger for overføring.
  • Sjekk om e-postadressen din benyttes til andre tjenester som f.eks. innlogging på nettsider og strømmetjenester, og bytt til ny e-postadresse.
  • Informer dine kontakter om at du har ny e-post adresse ved å sette på autoreply på din nåværende adresse. Vi anbefaler å ha på autoreply i en god stund før bytte av e-post faktisk skjer. Dette kan bidra til at flest mulig av de som jevnlig sender e-post til legekontoret får med seg at dere har fått nye adresser.

Vi anbefaler å gjennomføre omleggingen allerede før sommeren, men i alle fall at det legges en strategi for hvordan dere kan gjennomføre overgangen (herunder at dere sørger for å inngå avtaler for å få eventuell nødvendig IT-hjelpen i anledning omleggingen).
NHN sitt kundesenter kan kontaktes ved eventuelle spørsmål om avviklingen og overgang til ny e-posttjeneste. NHN skundesender kan nås på e-post kundesenter@nhn.no eventuelt telefon 24 20 00 00.