Statlige og kommunale virksomheters bruk av Altinn som kommunikasjonskanal

Legeforeningen mener at Altinn er uegnet som kommunikasjonskanal overfor leger. Vi har vært tydelige overfor myndighetene på at den akseptable løsningen er at meldinger som i dag sendes i Altinn, men som skal til legekontor, går direkte i helsenettet.

Inntil en akseptabel løsning er på plass, mener vi at all kommunikasjon med legekontor bør skje per brevpost. Dette har vi gjentatte ganger uttrykt overfor myndighetene og KS. KS jobber nå med et prosjekt for å knytte KS SvarUt-løsningen til Norsk helsenett, men vi kan enn så lenge ikke si noe konkret om tidshorisonten for prosjektet.

Legeforeningen mottar stadig innspill fra våre medlemmer om at bruken av Altinn-løsningen til kommunikasjon med legekontor skaper unødvendig merarbeid og uhensiktsmessige arbeidsprosesser for legekontorene, og at løsningen utfordrer pasientsikkerheten og konfidensialitet fordi risikoen øker for at opplysninger ikke kommer frem til rette vedkommende og i tide. Disse bekymringene har vi videreformidlet til myndighetene, og vi har brukt alle relevante kanaler for å løfte frem problematikken, herunder i kontaktmøter med NPE, i dialogen med KS og med Digitaliseringsdirektoratet.

KS har startet et prosjekt for å knytte KS SvarUt-løsningen til NHN, slik at kommunale meldinger skal gå over helsenettet og inn i legens journal, i stedet for i Altinn. Vi kan altså enn så lenge ikke si noe konkret om tidshorisonten for dette prosjektet, men vil sende ut informasjon i medlemsbrev ved utvikling i saken.