Viktige lovendringer – tilsyn med helse og omsorgstjenestene

Fra 1. juli 2022 trer viktige endringer i helsepersonelloven og pasient- og brukerrettighetsloven i kraft. Formålet er å bidra til et mer effektivt og formålstjenlig tilsyn. Blant endringene er at Statsforvalteren (tidligere fylkesmannen) får større mulighet til å prioritere hvilke saker de følger opp og hvordan. Samtidig presiseres helse- og omsorgstjenestens plikt til å besvare henvendelser fra pasienter, brukere og pårørende om kvalitet og pasientsikkerhet. Reaksjonen advarsel byttes ut med reaksjonen "faglig pålegg", og det vil bli mulighet for begrenset suspensjon av autorisasjon.

De viktigste endringene for deg som lege er:

1) Statsforvalteren får større frihet til å vurdere om og hvordan anmodninger/klager skal følges opp.

Tilsyn er ressurskrevende og belastende for de involverte. En for lav terskel for å opprette sak svekker tilliten til helsetilsynets arbeid og tar oppmerksomheten bort fra de sakene som det er formålstjenlig å bruke tilsynets og helsetjenestens ressurser på. Endringen vil gi tilsynsmyndighetene større mulighet til å prioritere, og bruke ressursene der de har best effekt. Forhåpentligvis vil det også bidra til færre "unødvendige" saker og kortere saksbehandlingstid.

2) Plikten for virksomheter til å besvare og følge opp henvendelser fra pasienter og pårørende fremheves – og pasienten får rett til å få svar

Det primære ansvaret for å følge opp henvendelser fra pasienter, brukere og pårørende ligger hos helse- og omsorgstjenesten selv. Dette gjelder også for fastleger og andre næringsdrivende leger, og arbeidet med pasientsikkerhet må prioriteres i en hektisk hverdag. Det må være et klart plassert ledelsesansvar å sørge for systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid og for aktivt å tilrettelegge for åpenhet, kapasitet til læring og til kommunikasjon internt så vel som med pasienter og pårørende. All erfaring tilser at en god og åpen prosess, hvor tjenesten får og håndterer tilbakemeldinger direkte, er avgjørende for å kunne få informasjon for å kunne følge opp med adekvate tiltak, og for å kunne oppklare/forklare, besvare spørsmål og bevare/gjenopprette tillit.

3) Reaksjonsformen advarsel oppheves, og erstattes med reaksjonen "faglig pålegg"

Advarsel om reaksjon oppheves da det er usikkert om den har hatt tilsiktet effekt. Ressursene bør brukes på andre deler av tilsynsaktiviteten, helsepersonell kan for eksempel i større grad enn i dag følges opp av arbeidsgiver.

De nye reaksjonsformen "faglig pålegg" innebærer at helsepersonell pålegges å motta veiledning eller gjennomføre andre kompetansehevende tiltak. Tilsynsmyndigheten skal også kunne pålegge arbeidsgiver å legge til rette for og å følge opp faglige pålegg til helsepersonell. Tilsvarende pålegg skal kunne gis til kommuner når det gjelder fastleger. Både Statens helsetilsyn og statsforvalteren vil ha myndighet til å ilegge faglig pålegg med Statens helsepersonellnemnd som klageinstans.

4) Begrenset suspensjon

Det åpnes for å begrense suspensjon til å kun gjelde enkelte arbeidsoppgaver i en periode, fremfor å suspendere all rett yrkesutøvelse.

5) Midlertidig tilbakekall av autorisasjon ved brudd på opplysningsplikten

Det blir adgang til å midlertidig tilbakekalle autorisasjonen ved manglende svar til tilsynsmyndighetene etter pålegg. Dette oppheves straks opplysningsplikten er oppfylt.