Lovendringene tydeliggjør at et forsvarlig arbeidsmiljø inkluderer krav om et godt psykososialt arbeidsmiljø. Formålet med endringene er å sikre at virksomhetenes arbeid og fokus på arbeidsmiljø ikke blir for snevert, samt gi veiledning om hva som skal til for å forebygge uheldige psykososiale belastninger.
Endringene innfører ikke nye materielle plikter, men klargjør hva som allerede følger av kravet til fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Konkret innebærer lovendringen et nytt første og annet ledd i arbeidsmiljølovens § 4-3. Nytt første ledd fastsetter at: "Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd."
Et nytt andre ledd løfter særlig frem fire forhold virksomhetene må ha oppmerksomhet på: rolleuklarhet/motstridende krav, emosjonelle krav i arbeid med mennesker, ubalanse mellom arbeidsmengde og tilgjengelig tid, og støtte og hjelp i arbeidet.
Samtidig kommer det utfyllende forskriftsbestemmelser i forskrift om utførelse av arbeid som tydeliggjør hvordan arbeidsgiver skal jobbe systematisk og forebyggende med kartlegging av psykososiale risikofaktorer, risikovurdering, planer og tiltak, og informasjon/opplæring. Forskriften har også kapitler om trakassering/utilbørlig opptreden og vold/trusler.
Legeforeningens synspunkter i høringsrunden
Legeforeningen var i all hovedsak positiv til lovendringene, og vektla at et tydeligere og mer konkret regelverk kan bidra til økt grad av forebygging av psykiske helseproblemer knyttet til arbeidssituasjonen. Legeforeningen pekte også på at psykisk helse og trivsel på arbeidsplassen er essensielt for at ansatte skal kunne utføre sitt arbeid på en trygg og effektiv måte, spesielt i helsevesenet, der ansatte ofte står overfor høye belastninger.
Legeforeningen understreket viktigheten av involvering og medbestemmelse for de ansatte, både enkeltvis og gjennom tillitsvalgte.
Betydning for deg som tillitsvalgt
Som tillitsvalgt er du nøkkelperson i kartlegging og oppfølging av psykososiale forhold:
- Delta fra start til slutt – sørg for medvirkning i hele prosessen.
- Etabler og vedlikehold rutiner for kartlegging/risikovurdering av psykososiale forhold (rolleavklaringer, arbeidsmengde/tidspress, debrief og støtte ved emosjonelt krevende arbeid).
- Be om og del løpende informasjon om risikofaktorer, iverksatte tiltak og rutiner – sørg for at dette er kjent og tilgjengelig for ansatte og verneombud.
- Følg opp at tiltakene gjennomføres og virker – avtal ansvar og frister, evaluer jevnlig og juster ved behov.