Fungerer Altinn som informasjonskanal med leger? Vi trenger eksempler!

Legeforeningen har overfor myndighetene gjentatte ganger uttrykt bekymring for at Altinn benyttes som kommunikasjonskanal med leger.

Vi har påpekt at bruken av Altinn som kommunikasjonskanal kan utfordre taushetsplikten, i tillegg til at manglende integrasjon kan medføre risiko for pasientsikkerheten og gi et tids- og effektivitetstap for legene. Dersom du har konkrete eksempler som illustrerer dette, ber vi deg om å dele din erfaring med oss.

Legeforeningen er kritiske til bruken av Altinn som kommunikasjonskanal overfor legene, og vi har hatt omfattende korrespondanse med myndighetene om dette.

Vi har hittil fått flest innspill fra næringsdrivende leger som illustrerer utfordringene ved bruk av Altinn. Blant annet har vi fått innspill om at henvendelser i Altinn sendes enten til Altinn-adressen til legekontoret som legen jobber ved eller til legens private Altinn-adresse. Dette utfordrer pasientens personvern, noe vi har påpekt overfor myndighetene. Vi har også påpekt at Altinn uansett er uegnet som kommunikasjonskanal grunnet manglende integrasjon med EPJ, noe som medfører risiko for pasientsikkerheten og et tids- og effektivitetstap hos legene. Vi har derfor vært tydelige på at man bør jobbe for å utvikle løsninger som legger til rette for at informasjon kan sendes over helsenettet – i praksis sikre integrasjon direkte med pasientjournal.

Har du opplevd at Altinn har blitt brukt i kommunikasjon om en pasient du har behandlet? Vi ønsker gjerne innspill på om også sykehusleger opplever utfordringer med bruk av Altinn som kommunikasjonskanal? Utfordrer bruken av Altinn taushetsplikten, pasientsikkerheten og/eller effektiviteten på sykehus? Dersom du vil dele din erfaring med oss, kan du sende en e-post til rådgiver/advokatfullmektig Mari Garborg Hanto på e-post mari.garborg.hanto@legeforeningen.no. Vennligst merk e-posten med "Altinn" i emnefeltet. Husk å ikke sende pasientinformasjon i e-posten.