Informasjon om lønnsoppgjøret i helseforetakene 2023

Natt til onsdag 14. juni ble Legeforeningen og Spekter enige i lønnsoppgjøret for sykehuslegene. Lønnsoppgjøret var et mellomoppgjør, der det bare ble forhandlet om lønn. Etter krav fra Legeforeningen, ble det forhandlet sentralt for alle medlemmene i helseforetakene i år. Det skal ikke gjennomføres lokale forhandlinger, kun en beregning av hva lønnstilleggene blir ved det enkelte helseforetak, med unntak av for Martina Hansens hospital.

Forhandlingene var svært krevende, og Legeforeningen er fornøyd med at partene i fellesskap klarte å finne en omforent løsning som balanserte arbeidsgiver og Legeforeningens krav og behov.
Resultatet fra forhandlingene er prosentmessig på linje med hva de øvrige ansatte i helseforetakene har fått.

Resultatet for LIS legene

Generelle tillegg:
Det gis følgende generelle tillegg med virkning fra 1. januar 2023:

Skjermbilde 2023-06-22 162144.png

Endring i vaktlønn og tillegg for ordinært arbeid etter kl 17 for LIS:
For LIS økes vaktlønn med 0,001 prosent av basislønn, og det vil da følge av A2 § 5.5 at vaktlønn for LIS vil være minst 0,028 prosent av basislønn per time.

I tillegg vil satsen for ordinært arbeid etter kl. 17.00 i A2 § 5.6 endres for LIS til 0,028 % av basislønn per time.

Disse endringene gjelder med virkning fra 1. desember 2023.

Resultatet for overlegene

Generelle tillegg
I det enkelte helseforetak gis et likt lokalt generelt tillegg til overleger på 5,1 prosent av overlegenes lokale lønnsmasse fratrukket følgekostnader knyttet til UTA og vakt.

Størrelsen på det generelle tillegget skal arbeidsgiver beregne lokalt ved det enkelte helseforetak i samarbeid med de foretakstillitsvalgte for Legeforeningen.

Tillegget gis med virkning fra 1. januar 2023.

Den lokale minimumslønnen heves tilsvarende det generelle tillegget.

I tillegg til det generelle tillegget på 5,1 prosent, gis det et individuelt lønnstillegg på kr 11.000 til leger som går i vakt og har kr 100.000 eller mer i individuelle tillegg utenfor basislønn.

Overleger i vaktordning med totallønnsavtale/alternativ lønnsmodell gis et tillegg på 5,3 prosent.

Resultatet for øvrige medlemmer

For øvrige medlemmer av Legeforeningen, som ikke går vakt, herunder forskere og ledere, gis et generelt tillegg på 5,3 prosent.

Tilleggene gis med virkning fra 1. januar 2023.

Endring i vaktlønn for overleger og legespesialister
For overleger og legespesialister økes vaktlønn med 0,003 prosent av basislønn. Lokale vaktlønnssatser økes med 0,003 prosent. Vaktlønn for overleger og legespesialister vil etter A2 øke fra minst 0,027 prosent til minst 0,03 prosent av basislønn.

Tilsvarende endres tillegg for ordinært arbeid etter kl. 17.00 for overleger og legespesialister fra 0,027 prosent til 0,03 prosent av basislønn pr. time.

I B-deler med vaktklasser, økes satsene i vaktklassene med 5,3%.

Endringene gjøres med virkning fra 1. desember 2023.

Lokal prosess for fastsettelse av generelt tillegg
Det er en felles oppfordring fra Spekter og Legeforeningen at de lokale beregningene i helseforetakene skal gjøres før sommeren.

Spørsmål om hvor i prosessen de lokale partene er, og hvor stort det generelle tillegget blir på ditt helseforetak, må rettes til foretakstillitsvalgte.

Partsarbeider i perioden

I tillegg til de konkrete resultatene som er beskrevet over, ble Legeforeningen og Spekter enige om arbeid som skal gjøres frem til det neste tariffoppgjøret – noe sentralt og noe lokalt.

Partene ble enige om følgende partsarbeid:

Forskerstillinger
Partene skal innen 1. januar 2024 fremskaffe oversikt over omfang av leger som er ansatt i foretakene i forskerstillinger, samt disse legenes lønns- og arbeidsvilkår.

Legespesialisten
Ansettelse i legespesialiststilling er ment for en begrenset overgangsperiode, etter at lege er godkjent spesialist og før lege er ansatt i stilling som overlege. Partene skal drøfte hvorvidt intensjonen er oppfylt, og diskutere utfordringer og eventuelle utilsiktede konsekvenser.

Spesialiteter og behandlingssteder med rekrutteringsutfordringer
Frem mot overenskomstrevisjonen 2024 oppfordres de lokale parter til å kartlegge hvilke spesialiteter og behandlingssteder som har særlige utfordringer med å rekruttere og beholde leger på kort og lengre sikt. På bakgrunn av dette drøfter de lokale parter mulige tariffmessige tiltak som kan bidra til bedring av situasjonen.