Lønnsoppgjøret 2021 er ferdig

Lønnsoppgjøret for 2021 i helseforetakene er ferdig. Lønnsoppgjøret for Legeforeningens medlemmer skal nå utbetales.

Torsdag 24. juni gjennomførte Legeforeningen de avsluttende sentrale forhandlingene med Spekter, sammen med resten av Akademikerne. Årets lønnsoppgjør har vært et mellomoppgjør, der det kun forhandles om lønn. Som en følge av situasjonen knyttet til pandemien i 2020, ble Legeforeningen og Spekter enige om å utsette deler av overenskomstforhandlingene til 2021. De innledende forhandlingene startet 16. april, og siden da har Legeforeningen gjennomført sentrale og lokale forhandlinger i alle helseforetak, på Lovisenberg Diakonale sykehus og Martina Hansens hospital.

Det ble enighet i alle de lokale B delsforhandlingene for Legeforeningen, noe som var første gang siden helseforetaksreformen. Legeforeningen sentralt berømmer innsatsen som er nedlagt lokalt, og er imponert over det de lokale forhandlingsutvalgene har fått til.

Med virkning fra 1. januar 2021 gis følgende tillegg til leger som er omfattet av overenskomsten:

LIS 1                                                                     kr  5 000,-
Leger i spesialisering 1 – 2 år                       kr  7 000,-
Leger i spesialisering 2 – 4 år                      kr  7 500,-
Leger i spesialisering > 4 år                         kr 16 000,-
Legespesialisten                                              kr 20 000,-

Tilleggene inngår i basislønn, jf A2 § 5.3.1 Lønn.

Tilleggene er bruttotillegg. Deltidsansatte gis forholdsmessig tillegg.

UTA og vaktlønn etterbetales fra virkningstidspunktet.

Lønnstilleggene skal komme i tillegg til den samlede lønn arbeidstakerne har fra før.

Det er gjennomført lokale lønnsforhandlinger for de legegruppene som ikke er gitt sentrale tillegg, ref oversikten over. Info om disse lønnstilleggene gis av tillitsvalgte ved hvert enkelt helseforetak/sykehus.