Nye dekninger i Ansvarsforsikringen

Som medlem av Legeforeningen får du mulighet til å tegne ansvarsforsikring. Ansvarsforsikringens hovedformål er å dekke opp for erstatningskrav mot leger fra pasienter. Men Legeforeningen har i de senere år fått inkludert også andre områder. Fra 1. januar 2024 er det inntatt ytterligere to nye dekninger, uten at prisen øker.

Skader på legen under hjelpeplikt
Noen ganger vil leger komme i en situasjon hvor de har plikt til å hjelpe personer etter helsepersonelloven, men samtidig ikke være i arbeid. Det kan i slike situasjoner oppstå skader på legen. Legeforeningen har framforhandlet at leger som blir utsatt for ulykker i forbindelse med at de hjelper personer i nød på fritiden, skal være dekket av ansvarsforsikringen.

Ved død og medisinsk invaliditet utbetales en forsikringssum inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.

Oppreisningserstatning ved brudd på personvern
Fra samme tidspunkt vil også ansvarsforsikringen dekke oppreisningsansvar ved krenking av personvern etter lov om behandling av personopplysninger. Ansvaret etter dette vilkåret er begrenset til 100 000 kroner per skadetilfelle og gjelder samlet per forsikringsår.

Avslutning av legeyrket
De nye vilkårene gjør det også tydeligere at leger som slutter å praktisere som lege – for eksempel ved at de pensjonerer seg, blir arbeidsledig eller ufør – vil være omfattet av ansvarsforsikringen, selv etter at de sluttet å betale for forsikringen.

Uendret pris
Ansvarsforsikringen er et medlemsgode, og prisen holdes på kr 400 per år og 55 kroner for studenter, selv etter de nye dekningene.

De nye forsikringsvilkårene vil bli publisert på Legeforeningens nettsider 1. januar 2024. Her vil du også kunne lese en rekke spørsmål og svar om ansvarsforsikringen.