Enighet mellom Akademikerne og staten

Etter en krevende mekling kom Akademikerne og staten til enighet i årets hovedoppgjør, etter å ha meklet nesten 18 timer på overtid.

Samarbeid med Unio
Akademikerne og Unio er opptatt av at det skal være gode og konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår for ansatte med universitets- og høyskoleutdanning i staten.  I årets oppgjør er det inngått en ny felles avtale,som da blir den største tariffavtalen i staten. Til sammen representerer Akademikerne og Unio ca 75 000 ansatte.

Den økonomiske rammen
Den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret er på 3,84 prosent, er noe høyere enn frontfagsrammen. Minstelønn for stipendiater økes med 10.000 kr til 501.200.

Nytt seniorpolitisk virkemiddel
Som et nytt seniorpolitisk tiltak kan de lokale partene nå avtale karriere- og kompetansemessige tiltak, som for eksempel avsatt tid til forskning, etterutdanning mv. som alternativer til tjenestefri med lønn.

Partene er også enige om å nedsette en arbeidsgruppe som skal kartlegge praksis knyttet til beregning av arbeidstid på reise, og en arbeidsgruppe  som skal vurdere hvordan forsikringsordninger, dekning av kostnader til utstyr og hvordan forsvarlige arbeidsforhold på hjemmekontoret kan ivaretas. Arbeidet skal sluttføres senest 1. februar 2023.

Les mer om resultatet av oppgjøret på Legeforeningens nettsider