Enighet om ny sentral særavtale

Legeforeningen og Virke ble fredag 14. april enige om ny sentral særavtale for legene i private ideelle sykehus. Partene har blant annet avtalt et forenklet og forbedret system for innplassering i lønnssystemet for leger i spesialisering. Partene er enige om økt hviletid mellom to perioder til stede på arbeidsplassen, og det er avtalt ny sats for utrykning under uforutsett vakt.  Neste skritt i årets oppgjør for legene i Virke-sykehusene er lokale forhandlinger.

Særavtalen regulerer lønns- og arbeidsvilkår for leger i ideelle, private sykehus som er organisert i Virke.

Forhandlingene ble gjennomført den 13. og 14. april og ble for Legeforeningens del ledet av Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

Endringene er i tråd med resultatet av forhandlingene med Spekter i 2022.

Forenkling av kompetanselønnsstigen for LIS med tidligere erfaring

Legeforeningen og Virke ble i 2021 enige om en ny kompetanselønnsmodell (lønnsstige) for leger i spesialisering. Den nye lønnsstigen erstattet daværende lønnskategori A, B og C, og minstelønn for LIS 1 som var basert på tellende tjeneste, en betegnelse som ikke lenger finnes i spesialistforskriften. Plassering i den nye kompetanselønnsstigen baserer seg på ansettelsestid i stilling som lege i spesialisering, og legene stiger raskere i nivå enn i den tidligere lønnsmodellen.

Det ble gjort et godt arbeid lokalt for å implementere den nye lønnsstigen. De nye reglene var derimot uklare der LIS hadde variert erfaring fra legearbeid fra tidligere, eller skiftet fra en spesialitet til en annen.

Legeforeningen er derfor fornøyd med at vi oppnådde enighet med Virke om en forenkling av dette spørsmålet. Avklaringen er tatt inn i § 5.3.3:

Leger som ansettes i en LIS-stilling, og som allerede har erfaring i annen spesialisering etter gjennomført LIS1, får denne tiden medregnet ved innplassering i lønnsstigen, oppad begrenset til 21 måneder. Herunder medregnes forskningstjeneste som er relevant for spesialiseringen oppad begrenset til 9 måneder. Med forskningstjeneste menes tjeneste som lege i stipendiatstilling, phd-stilling, fordypningsstilling eller tilsvarende.

LIS får etter dette med seg ansettelsestid fra tidligere spesialisering med inntil 21 måneder (etter gjennomført LIS 1) ved fastsettelse av lønn. Også erfaring fra spesialiseringstillinger utenfor sykehus (allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin) regnes med. Forskning vil være kompetansegivende begrenset til 9 måneder. Tidligere erfaring og forskning medregnes med til sammen 21 måneder.

De nye reglene gjelder ansettelser i LIS stilling etter 14. april 2023.

0,13 % på utrykning på uforutsette vakter

De aller fleste sykehusleger får i dag 0,13 % av basislønn per time dersom de jobber uforutsette vakter. Der den uforutsette vakten er en hjemmevakt, fulgte det av særavtalen at de beregnede timene ble lønnet med 0,13 % av basislønn per time, mens utrykningen ble lønnet som tilfeldig overtid med 0,08 % av basislønn per time.

Medlemmer har opplevd ulikheten i denne avlønningen som urimelig og Legeforeningen er derfor fornøyd med at Virke viste forståelse for dette. Det følger nå av særavtalen at utrykning på disse vaktene også avlønnes med 0,13 %. Dette følger nå av § 5.8:

Utrykning under uforutsette vakter betales med minst 0,13 % av basislønn.

Dette gjelder med mindre det er avtalt andre og bedre ordninger lokalt.

Lengre hvile mellom to aktive arbeidsperioder

Legeforeningen og Virke har avtalt vide unntak fra arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid, både når det gjelder grenser for antall timer det kan jobbes og hviles. Arbeidsplanene tilpasses endringer i sykehusdriften, og Legeforeningen fikk eksempel på at det i helseforetakene ble laget arbeidsplaner med kun 8 timer mellom to aktive arbeidsperioder. Dette er etter Legeforeningens oppfatning ikke tilstrekkelig for å få den nødvendige hvile for legen.

Vernebestemmelsene i § 3.6.3, har derfor blitt endret på følgende måte:

Mellom to arbeidsperioder skal det være en arbeidsfri periode på minimum 8 timer, men minimum 10 timer mellom to planlagte arbeidsperioder tilstede på arbeidsplassen.

Arbeidsplaner som ikke oppfyller denne bestemmelsen, skal endres innen 15. oktober 2023.

Føringer fra sentrale parter til de lokale forhandlingene

Lønnsstige for overleger
Ved noen virksomheter er det allerede avtalt lønnsstige for overleger. Legeforeningen krevde en slik lønnsstige regulert i særavtalen. Virke ønsket ikke dette, men partene ble enige om følgende oppfordring:

De lokale parter oppfordres til å vurdere et lønnssystem for overleger som skal bidra til å beholde og utvikle overleger som har vært i sammenhengende klinisk, pasientnær tjeneste i henholdsvis 5 og 10 år i stilling som overlege, der dette eller tilsvarende ikke er etablert.

Det vil derfor være opp til partene lokalt å forhandle om systemer for å ivareta overlegenes lønnsutvikling.

Rett til redusert ukentlig alminnelig arbeidstid
Etter Særavtalens regler, er det en forutsetning for at legespesialister og overleger skal ha 38 timer (inkl PUA) i gjennomsnittlig alminnelig arbeidstid, at de har tilstedevakt på sykehuset mellom kl 20.00 og kl 06.00. Dersom de har hjemmevakt, er dette uketimetallet 40. Dette fører også til at LIS som har hjemmevakt, får to timer ekstra arbeidstid per uke i det de kommer i stillingskategorien legespesialist, selv om de forsetter i det samme vaktsjiktet som tidligere. Tilsvarende forskjell vil gjelde for overleger som går i samme vaktsjikt som LIS med hjemmevakt.

Legeforeningen og Virke ble enige om at lokale parter skal diskutere dette skillet mellom 38 og 40 timers uke i de lokale forhandlingene gjennom følgende protokolltekst:

De lokale parter skal i årets lokale forhandlinger særlig vurdere arbeidstidsordningene for legespesialister og overleger som går i samme vaktsjikt som LIS og som i arbeidsplanen har aktivt eller passivt arbeid mellom kl. 20.00 og kl. 06.00.

Avtalte partsarbeid

Virke og Legeforeningen ble videre enige om i fellesskap å utvikle fremtidens særavtale.

Partsarbeidet er beskrevet på følgende måte i protokollen fra forhandlingene:
Partsarbeid i perioden om fremtidens særavtale
Det nedsettes en partssammensatt arbeidsgruppe som skal kartlegge og vurdere behov og muligheter for videreutvikling av særavtalen, herunder også bestemmelser om f erieplanlegging. Partene skal innen 15. september 2023 ferdigstille mandat, sammensetning og fremdriftsplan for arbeidet.

Se vedlagt protokoll fra forhandlingene og ny særavtale der endringene er markert

Lokale forhandlinger

I Virke forhandles lønn lokalt, og det er teksten i den sentrale særavtalen partene nå er enige om.
Selve lønnsoppgjøret forhandles ved de respektive virksomhetene, og endelig resultat for årets oppgjør i Virke foreligger ikke før lokale lønnsforhandlinger er gjennomført.

I år er det både tekst og økonomi som er gjenstand for forhandlinger lokalt.

Fristen for gjennomføring av lokale lønnsforhandlinger 30. juni, med mindre partene blir enig om annet tidspunkt. Legeforeningens erfaring er at de lokale forhandlingene ofte forskyves til etter sommeren, da tiden før sommerferieperioden ofte blir for knapp.  I lys av streiken i frontfaget, og med dette en forskyvning av oppgjørene i de øvrige sektorene, vil det i år kunne være hensiktsmessig å gå i dialog med arbeidsgiver om å utsette de lokale forhandlingene ut over fristen 30. Juni. Dette må dere vurdere lokalt.