Frivillig lokal IA-avtale

Idébanken har nylig lagt ut informasjon om mal for frivillig lokal IA-avtale, som kan inngås mellom arbeidsgivere og tillitsvalgte eller andre representanter for ansatte på arbeidsplassen.

Intensjonen bak avtalen er at begge partene i arbeidslivet forplikter seg på å skape et godt og inkluderende arbeidsmiljø, hvor det lokale IA-arbeidet blir prioritert. Malen er ment som et utgangspunkt, og avtalen kan tilpasses etter de lokale behovene på de enkelte arbeidsplassene.

Legeforeningen antar at mange av våre tillitsvalgte i tiden framover vil bli møtt med spørsmål om å inngå en slik avtale.

Akademikerne, som er Legeforeningens overordnende arbeidstakerorganisasjon, støtter ikke bruken av denne frivillige lokale avtalen, blant annet fordi de mener at en slik avtale er uten reelt innhold og  ikke gir noen særskilte forpliktelser eller rettigheter.

Legeforeningens oppfatning er at vi ikke kan se at en slik avtale er til skade, og vil derfor oppfordre tillitsvalgte til å delta i en lokal prosess hvor det for eksempel vil være mulig å sette legers sykefravær og arbeidssituasjon på dagsorden i dialog med arbeidsgiver.

Idebanken - informasjon om den lokale IA-avtalen