English
Prosjekter

Publikumskampanjen «Mer er ikke alltid bedre» – 2021

Høsten 2021 gjennomførte Gjør kloke valg en landsdekkende publikumskampanje med budskapet «Mer er ikke alltid bedre».
13. AUGUST 2025

Målet med publikumskampanjen var å øke bevisstheten hos befolkningen om overdiagnostikk og overbehandling, og å invitere pasienter og helsepersonell til å ta kunnskapsbaserte beslutninger sammen. Kampanjen ble utviklet i samarbeid med en tverrfaglig gruppe av profesjonsforeninger og Norsk Pasientforening, og var forankret i seks grunnprinsipper fra den internasjonale Choosing Wisely-initiativet.

Kampanjen ble synlig over hele landet mellom 11. november og 15. desember 2021 gjennom plakater, stands, foredrag, konferanser, annonser, podkaster og bred bruk av sosiale medier. Over 30 sykehus og rundt 50 legekontorer/helsehus deltok aktivt. Sosiale medier ga stor rekkevidde, blant annet med opptil 50 000 personer nådd daglig på Facebook mot slutten av kampanjeperioden, over 78 000 eksponeringer på Instagram og nær 10 000 på Twitter.

Kampanjen fikk omtale i både nasjonale og lokale medier, inkludert innslag på TV2 God morgen Norge, saker i A-magasinet og Dagens Medisin, samt bidrag fra flere podkaster. Selv om holdningsendringer tar tid, bidro kampanjen til økt oppmerksomhet i helsetjenesten og blant pasienter om at mer medisinsk behandling ikke alltid gir bedre helse.