Hvordan er det å være utdanningskandidat i radiologi? / How is the specialist training in radiology?

Rosendal K, Aasland OG, Aslaksen A, Nordby A, Brabrand K, Akre V. Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 2289-92.

Article in Norwegian.

Artikkelen kan leses i fulltekst her.

Abstract on Pubmed:

BACKGROUND: On the basis of results from a focus group interview showing that the specialist training in radiology was considered unsatisfactory, we performed a questionnaire survey among residents attending specialist training in Norwegian x-ray departments. MATERIAL AND METHODS: A questionnaire on background and working and study conditions was mailed to 113 radiology residents. RESULTS: The response rate was 73%. More than 50% of the residents reported that the quality of the training they received in magnetic resonance imaging and to some extent in interventional radiology and doppler examinations, was unsatisfactory, independent of type of department. Residents working in larger departments reported more problems in learning the most common interventional procedures, CT examinations and fluoroscopy examinations than did collegues working in smaller departments. Experienced autonomy with regard to organisation of own work was significantly lower among female physicians than among their male collegues. INTERPRETATION: There is shortage of time as well as specific learning possibilities for Norwegian radiology residents. The potential for improvement is large.

Sammendrag i Tidsskrift for Den norske legeforening:
Vi har tidligere vist at leger under utdanning i radiologi ved et større sykehus var bekymret over utdanningens kvalitet. Formålet med denne spørreskjemaundersøkelsen var å vurdere omfang og fordeling av samt mulige forklaringsmodeller for de problemer som ble beskrevet.
113 leger under utdanning i radiologi fikk våren 1998 tilsendt et skjema som inneholdt spørsmål om bakgrunn og om avdelingens læringsmiljø.
Svarprosenten var 73. Over halvparten av de spurte oppgav at de ikke fikk tilstrekkelig trening i bruk av MR, enkelte intervensjonsradiologiske prosedyrer og dopplerdiagnostikk, uavhengig av sykehustype. Leger som arbeidet ved store avdelinger, hadde større problemer med å lære seg de vanligste intervensjonsprosedyrer, CT-diagnostikk og gjennomlysningsundersøkelser enn kolleger ved mindre sykehus. Graden av opplevd autonomi i forhold til egen arbeidssituasjon var relativt lav, og lavere for kvinnelige enn for mannlige leger.
Læringsmiljøet for utdanningskandidater i radiologi er preget av knapphet på tid og konkrete læringsmuligheter, og har derfor et betydelig forbedringspotensial.