Sammendrag:
Bakgrunn. Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo innførte i 1996 en studiemodell, Oslo96, som blant annet innebar tilrettelegging for mer aktive læringsformer og bruk av problembasert læring (PBL) for medisinstudenter. Artikkelen sammenlikner et avgangskull studenter som har gjennomgått studiet etter denne modellen, med et avgangskull som har gjennomgått gammel studieordning på Universitetet i Oslo, og et avgangskull som har gjennomgått studiet ved Universitetet i Bergen.
Metode. Undersøkelsen er en del av en større nasjonal spørreskjemabasert undersøkelse om hvordan forskjellige profesjonsstudier forbereder for senere yrkesliv. Data fra tre kull medisinstudenter ved universitetene i Oslo og Bergen er benyttet. Gruppeforskjeller i medianverdier på en rekke enkeltspørsmål med svaralternativer på en sju punkts skala rapporteres samt resultat av en faktoranalyse der faktorskårenes gruppeforskjeller beregnes.
Resultater. Total svarprosent var 76. Studentene som hadde studert etter Oslo96-modellen var mer fornøyde med studiet enn de som hadde studert etter gammel ordning i Oslo og i Bergen. Oslo96-studentene oppgav også å ha mer aktive læringsstrategier, blant annet ved å være mindre pensumstyrte og ved hyppigere bruk av bibliotek.
Fortolkning. Ved studieslutt kan det se ut som om noen av målene med Oslo96 er oppnådd. Det gjenstår fremdeles å se om denne effekten er varig.
Artikkelen kan leses i fulltekst her.