Hva gjør fastlegenes medarbeidere for å holde seg faglig oppdatert?

Håvelsrud K, Flottorp S, Fretheim A, Kristoffersen DT, Oxman A, Treweek S, Aasland OG. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 307-9.

Sammendrag:
Bakgrunn. Muligheten for videre- og etterutdanning for medarbeidere i allmennpraksis har vært avhengig av arbeidsgivernes velvilje og interesse. Dette har variert mye. Ikke alle tilbud som medarbeidere får har like stor effekt. Formålet med denne undersøkelsen var å beskrive medarbeideres bruk av en rekke ulike aktiviteter for å holde seg faglig oppdatert. Det gjaldt hvor hyppig de ble brukt og hvor mye tid som ble benyttet på de ulike aktivitetene samt motivene for å delta i slike aktiviteter.
Materiale og metode. Et spørreskjema om faglig oppdatering ble sendt til medarbeidere ved 1 321 legekontorer.
Resultater. Vi fikk tilbake utfylte spørreskjemaer fra 948 medarbeidere. I gjennomsnitt brukte de én time hver uke på oppdateringsaktiviteter. Det som krevde mest tid, var drøfting med kolleger (daglig) og besøk av konsulent fra legemiddelfirma (ukentlig). Kursvirksomheten var relativt beskjeden, og over halvparten av kursene var arrangert av legemiddelindustrien. Å lære noe nytt, å forbedre praksis og å oppnå personlig utvikling var de viktigste motivene for å delta i oppdateringsaktiviteter.
Fortolkning. Videre- og etterutdanningstilbudet for medarbeidere varierer mye, og er i stor grad overlatt til farmasøytisk industri. De fleste aktivitetene som benyttes kan ikke forventes å ha noen effekt på medarbeidernes praksis. De ansvarlige for allmennlegetjenesten, både legene og myndighetene, bør ta ansvar og sørge for at medarbeiderne får et bedre tilbud når det gjelder faglig oppdatering.

Artikkelen kan leses i fulltekst her.