Hva gjør fastleger for å holde seg faglig oppdatert?

Treweek S, Flottorp S, Fretheim A, Håvelsrud K, Kristoffersen DT, Oxman A, Aasland OG. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 304-6.

Sammendrag

Bakgrunn.
Oppdateringsaktiviteter skal sørge for at leger gir effektiv behandling basert på den beste tilgjengelige forskningsbaserte kunnskap. Ikke alle slike aktiviteter er effektive.
Materiale og metode.
Et spørreskjema om faglig oppdatering ble sendt til 1 500 fastleger.
Resultater.
Svarprosenten var 58. I gjennomsnitt brukte legene 2,3 timer hver uke på oppdateringsaktiviteter. Over 75 % leste epikriser daglig, og dette utgjorde 10 % av den totale tidsbruken på faglig oppdatering i en 30-dagersperiode. Legene var ikke så ofte på kurs, men kursene utgjorde også 10 % av den totale tidsbruken. Tradisjonelle forelesninger utgjorde 80 % av kurstiden. Å lære noe nytt og å forbedre praksis var de to viktigste motivene for å delta i oppdateringsaktiviteter. Omtrent halvparten av legene deltok i en smågruppe.
Fortolkning.
Fastleger bruker mye tid på oppdateringsaktiviter som antakelig har liten eller ingen effekt på klinisk praksis. Det er vesentlig at effekten av de forskjellige aktivitetene evalueres på en kritisk måte i langt større grad enn det gjøres i dag.

Artikkelen kan leses i fulltekst her.