Helsepersonells håndtering av pasientopplysninger

Andresen H, Aasland OG. Tidsskr Nor Legeforen 2008; 128: 2823-7.

Sammendrag
Bakgrunn. Helsepersonells håndtering av pasientopplysninger er i stor grad rettslig regulert. Pliktene er dels profesjonsbestemt, og dels avledet av de reglene virksomheten er underlagt. Det siste er særlig relevant ved bruk av IT-systemer.
Materiale og metode. En anonym spørreskjemaundersøkelse til 300 leger, 200 helsesekretærer og 200 radiografer, med spørsmål om deres egne erfaringer med ulike typer situasjoner der håndteringen av pasientopplysninger er rettslig regulert, ble gjennomført høsten 2007. Resultater. Samlet svarprosent var 57,4 (395/688). Helsepersonell befinner seg relativt ofte i situasjoner der det enten kan, bør eller skal gjøres unntak fra taushetsplikten. Det forutsettes ofte at helsepersonellet utøver skjønn før opplysninger utleveres, eller før pasienten selv gis innsyn og råderett over opplysningene. Helsepersonell tar pasientenes ønsker til følge i de aller fleste slike situasjoner. Det er forholdsvis sjelden regler om håndtering av pasientopplysninger brytes. Den klart største kategorien av brudd på regler og retningslinjer er «snoking» i IT-systemer, av personlig nysgjerrighet eller av andre grunner som ikke er faglig eller etisk aktverdige. Fortolkning. «Tradisjonelle» profesjonsbestemte plikter, og konkret utformede pasientrettigheter, overholdes og respekteres i stor grad. Brudd på interne rutiner og retningslinjer i virksomheter underlagt krav til systemkontroll, forekommer oftere.  

Artikkelen kan leses i fulltekst her.