Skal styrke den faglige stemmen

Det ble skrevet historie da Legeforeningens faglandsråd samlet seg for første gang.
Fagstyre-2018
NYTT STYRE: Marit Hermansen gratulerte og ønsket det nye fagstyret lykke til. FOTO: Vilde Baugstø/Legeforeningen

- Faget er grunnen til at Legeforeningen ble dannet i 1886. Målet i dag er å berede grunnen for en fornyet og styrket fagakse, sa Legeforeningens president Marit Hermansen fra talerstolen da hun åpnet faglandsrådmøtet 26. september.

Under møtet ble det aller første fagstyret valgt. Cecilie Risøe fra Norsk Cardiologisk Selskap ble enstemmig valgt til leder, mens Petter Brelin, som er leder for Norsk forening for allmennmedisin, ble enstemmig valgt til nestleder.

- Må komme godt ut

Cecilie Risøe har selv erfaring som leder fra Norsk Cardiologisk Selskap, samt sentralstyret i Legeforeningen. Hun påpeker at det i starten er viktig med et sterkt styre med erfaring.

- Fagaksen må komme godt ut. Det er hardt arbeid å bygge opp noe nytt. Vi skal bygge en ny struktur, samtidig som vi skal ivareta det faglige. Det er masse arbeid som gjenstår, og de to første årene blir den hardeste perioden. Samtidig gir det store muligheter når man er med fra starten, sier hun.

Risøe syns også det er hyggelig at Petter Brelin ble valgt til nestleder.

- Vi har samarbeidet godt før, og jeg ser frem til å jobbe med ham igjen, sier hun.

Skille fag og politikk

Det var under landsstyremøtet i mai beslutningen om å opprette et faglandsråd ble vedtatt. Ved å danne et fagstyre skal Legeforeningen få et tydeligere skille mellom fag og politikk.

Under faglandsrådmøtet tydeliggjorde Marit Hermansen behovet for en styrket fagakse.

- Hvis vi klarer å tydeliggjøre skillet mellom fag og politikk, får vi en klarere stemme. Det er også viktig for den eksterne kontakten. Vi ønsker at myndighetene skal se til de fagmedisinske aksene når de trenger faglige råd. Vi skal være synlige og det skal være lett å henvende seg til oss i faglige spørsmål, som for eksempel i omorganiseringsprosesser eller i debatt om nye metoder, poengterte Hermansen.

Styrke samarbeidet

Hun trakk også frem at å styrke den fagmedisinske aksen gir Legeforeningen styrket legitimitet.

- I tillegg håper vi at ved å etablere faglandsrådet, så vil vi styrke samarbeidet internt. Med faglandsrådet får vi koordinert samarbeidet mellom de fagmedisinske foreningene enda bedre. Vi får også større fleksibilitet til å reagere raskt, for eksempel på høringer med kort frist eller ved endringer i det politiske eller medisinske landskapet, sa Hermansen.

Medlemmene av det nye fagstyret er:

Cecilie Risøe (leder), Petter Brelin (nestleder)

Styremedlemmer: Siri Tau Ursin, Asbjørg Stray-Pedersen, Gry Dahle, Ståle Onsgård Sagabråten, Ingvild Bauge, Ishita barua og Thea Falkenberg Mikkelsen.