Legeforeningen støtter anbefalingen om bruk av munnbind

– Vi støtter myndighetenes anbefaling om bruk av munnbind i enkelte situasjoner for å minske smittespredning av koronaviruset, sier president Marit Hermansen.
Dame med munnbind foran en åpen bussdør. Illustrasjonsfoto: Colourbox
MINSKE SMITTE: Myndighetene anbefaler bruk av munnbind på kollektivtransport i Oslo og Indre Østfold. Illustrasjonsfoto: Colourbox

I dag kom helseminister Bent Høie med nye råd om bruk av munnbind, basert på anbefalinger fra Helsedirektoratet og FHI. Bakgrunnen er den siste tids smitteøkning av koronaviruset. Myndighetene anbefaler bruk av munnbind i kollektivtrafikken i Oslo kommune og Indre Østfold når det er fullt og umulig å holde én meter avstand. Både medisinske engangsmunnbind og tøymunnbind kan brukes.

– Det er dokumentert at medisinske munnbind har beskyttende effekt mot spredning av luftveisinfeksjoner, men resultatene varierer. God beskyttelse er viktig i en situasjon der smittetallene øker, påpeker Hermansen.

Hun understreker at bruk av munnbind ikke erstatter andre smitteforebyggende råd om hånd- og hostehygiene, å holde seg hjemme ved luftveissymptomer og å opprettholde avstand til andre på minst én meter.

– Vi må fortsatt være forsiktige. Ny forskning viser at det å holde minst én meters avstand kan redusere risikoen for smitte med 80 prosent, mens riktig bruk av medisinsk munnbind reduserer risikoen med 40 prosent. Å holde avstand er derfor fortsatt det viktigste smitteverntiltaket vi har, presiserer Hermansen.

Legeforeningen reagerer i likhet med mange andre på de stive prisene på medisinske munnbind den siste tiden.

– Prisene må ned. Det høye prisnivået hindrer tilgang og forsterker ulikheten i helse. Munnbind må være tilgjengelig for alle. Myndighetene bør derfor følge nøye med på dette, avslutter Marit Hermansen.

Les Helsedirektoratets anbefalinger for bruk av munnbind.