Norge må investere mer i medisinsk beredskap

Legeforeningen er tydelig: Norge må bli mer selvforsynte med medisiner, smittevernutstyr og vaksiner. – Beredskap koster, men dårlig beredskap koster enda mer, understreker president Marit Hermansen.
Foto: Legeforeningen
VIKTIG EVALUERING: - Vi kan trygt si at vi manglet mye og var for dårlig forberedt da koronapandemien brøt ut, sier Marit Hermansen, president i Legeforeningen. Foto: Legeforeningen

Da koronapandemien for alvor kom til Norge i mars, innførte regjeringen de mest inngripende tiltakene vi har hatt i fredstid. Grunnen til tiltakene, var blant annet for ikke å overbelaste det norske helsevesenet, som ikke ville tålt et massivt antall intensivpasienter med korona.

- Evalueringen av hvordan regjeringen og helsetjenesten har håndtert situasjonen, blir veldig viktig. Men det er like viktig å se på prioriteringene av helsetjenesten før pandemien brøt ut. Vi kan trygt si at vi manglet mye og var for dårlig forberedt, sier Hermansen.

Hun fortsetter:

- Det er tydelig at vi har glemt beredskapen. Vi har sett det på smittevernutstyr og medisiner, og vi kan komme til å se det på vaksiner. Beredskap er dyrt, men dårlig beredskap koster enda mer.

Sårbare i Norge
Hermansen får støtte av daglig leder i legemiddelprodusenten Curida, Leif Rune Skymoen. Curida holder til på Elverum og utvikler og produserer flytende legemidler på oppdrag fra norske og internasjonale selskaper.

- De siste årene, og spesielt nå under koronakrisen, har vi sett hvor sårbare vi er i Norge. Vi importerer nesten 100 prosent av alle legemidlene vi bruker, og vi er avhengige av produksjon og forsyningslinjer andre steder i verden. Bare i 2019 hadde vi 1250 tilfeller av legemiddelmangel her til lands, og min spådom er at dette vil bli verre i etterkant av korona, sier Skymoen.

Han mener løsningen ligger i et offentlig-privat samarbeid, der norske myndigheter benytter seg av produksjonskompetansen og fabrikkene som allerede finnes i Norge.

- Staten spiller en avgjørende rolle som innkjøper og i å inngå beredskapsavtaler. Vi må ta vare på kompetansen i Norge innenfor legemiddelproduksjon. Det er viktig for en sterk legemiddelberedskap og helsenæring.

Trenger trygg forsyning
Skymoen understreker at nå må den politiske viljen om at Norge skal være mer selvforsynte med legemidler, gå over til handling.

- Vi er opptatt av at det ikke bare skal utredes, men også settes i gang prosjekter på de områdene der vi allerede har godt kunnskapsgrunnlag. Det er selvfølgelig ikke sånn at vi skal være 100 prosent selvforsynte med legemidler i Norge, men noen legemidler er helt kritiske for at vi skal ha et velfungerende helsevesen  - både i normalsituasjon og under kriser. De legemidlene må vi ha en trygg forsyning på, og de burde produseres i Norge, avslutter han.