Spørsmål og svar om høringer i Legeforeningen

Høringsarbeidet er en viktig del av politikkutviklingen i Legeforeningen. Både organisasjonsleddene og hovedforeningen bruker mye tid på å svare på høringer. Men hva går egentlig høringsarbeidet ut på?
Foto: Stortinget
EKSTERNE OG INTERNE HØRINGER: Legeforeningen besvarer eksterne høringer, der myndighetene vil ha innspill i en gitt sak, og interne høringer, som handler om organisering og utvikling i Legeforeningen. ILLUSTRASJONSFOTO: Stortinget

Legeforeningen behandler hvert år et sted mellom 70 og 80 høringer. Høringer i foreningen kan være både eksterne og interne. Eksterne høringer innebærer at myndighetene eller andre sender ut saker for å la innbyggere, organisasjoner og næringsliv si sin mening. Disse høringene kan omhandle lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere, eller det kan være offentlige utredninger (for eksempel NOU) som det bes om kommentarer til. Interne høringer dreier seg gjerne om utvikling eller organisering av Legeforeningen, vedtektsendringer og lignende.

Vurderes grundig
Høringene som kommer til Legeforeningen vurderes grundig med tanke på om de treffer foreningens interesseområder, og om de kan få betydning for foreningens medlemmer og deres arbeidshverdag. De høringene som skal svares på sendes som hovedregel ut til relevante organisasjonsledd, for å innhente kunnskap og synspunkter som er med på å gi retning for hva Legeforeningen skal mene i de ulike sakene. Legeforeningen er opptatt av involvering av organisasjonsleddene i politikkutformingen. Det gir bedre beslutningsgrunnlag og godt forankrede helsepolitiske standpunkter.

Enkelte høringer oversendes til enkeltforeninger for vurdering. Noen besvares gjennom hovedorganisasjonen Akademikerne. En del høringer avvises på grunn av manglende relevans. Legeforeningen tilstreber å dekke et bredt spekter av temaer i høringsarbeidet, og ønsker at alle organisasjonsledd skal bli hørt. Samtidig er det viktig å ha kapasitet til de høringene som i størst grad har vesentlige tema for foreningens medlemmer og prioritere dem.

Varierende frister
I henhold til den offentlige Utredningsinstruksen skal «(…) høringsfristen tilpasses omfanget av tiltaket og hvor viktig det er. Høringsfristen skal normalt være tre måneder, og ikke mindre enn seks uker».

Når departementet eller andre fraviker fra sine normale frister, gjør det forankringen av høringene i foreningen utfordrende. Enkelte høringer får da korte innspillfrister til saksbehandler og/eller behandles administrativt, dvs. at de ikke styrebehandles, men får endelig godkjenning av generalsekretær og president.

En forening – en stemme
Gjennom høringsarbeidet etableres mye av foreningens politikk. Derfor tilstrebes det utstrakt involvering av aktuelle foreningsledd og komiteer i behandlingen av høringer. Det må være tydelig at hovedforeningen snakker på vegne av alle foreningsledd. Det at foreningen kan snakke med én stemme gjør at vi står sterkere i møte med politikere og myndighetsorgan.

Hovedregelen er derfor at det er Legeforeningen som leverer inn høringssvar til de ulike instansene. Kun unntaksvis åpnes det for at foreningsledd leverer egne høringssvar.

Alle Legeforeningens ferdige høringsuttalelser er tilgjengelige på legeforeningen.no, under «Høringer».