Brudd i forhandlingene med staten, KS og i Oslo

Akademikerne og Legeforeningen har brutt lønnsforhandlingene i staten, KS og i Oslo. Tilbudene som ligger på bordet er for dårlige og vil ikke gi medlemmene reallønnsvekst.
Akademikernes logo
BRUDD: Akademikerne har brutt lønnsforhandlingene i staten, KS og i Oslo.

Brudd i staten

Lønnsoppgjøret i staten startet mandag og Akademikerne gikk inn i oppgjøret med krav om en klar reallønnsvekst, det vil si at rammen for oppgjøret er større enn prisveksten i år.

– Lønnsgapet mellom privat sektor og staten er stort og økte i fjor. Konsekvensen er at staten mister kompetanse den trenger for å løse samfunnskritiske oppgaver, sier Kari Tønnessen Nordli, forhandlingsleder i Akademikerne staten.

Les mer om bruddet i staten på Akademikernes nettside.

Brudd i KS

Akademikerne brøt forhandlingene i kommunesektoren fredag ettermiddag. Også Unio, YS og LO brøt. Oppgjøret går nå til mekling med frist ved midnatt 26. mai.

Akademikerne krevde reallønnsvekst og at lønnsforhandlingene skal skje lokalt, ikke gjennom sentrale forhandlinger. Pengene som ble foreslått lokalt var for liten til Akademikerne kunne akseptere.

Les mer om bruddet i KS på Akademikernes nettside.

Brudd i Oslo

Akademikerne har brutt forhandlingene i Oslo kommune fredag. Også Unio, LO og YS har brutt. Akademikerne gikk inn i forhandlingene med krav om en klar reallønnsvekst, og at forhandlingene skal skje lokalt på den enkelte arbeidsplass.

– Ansatte i Oslo kommune har nedlagt en formidabel innsats i pandemien i helsetjenesten, i skolesektoren og ved å opprettholde de kommunale tjenestene fra hjemmekontoret. Samtidig sliter Oslo med å beholde høyt utdannede over tid. Dette må kommunen anerkjenne i oppgjøret, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo.

Les mer om bruddet i Oslo på Akademikernes nettside.