Hun vant Legeforeningens grunnutdanningspris

Overlege på Haukeland og leder for forskerlinjen ved Universitetet i Bergen, Anne Berit Guttormsen, ble tildelt grunnutdanningsprisen under faglandsrådet 2021.
Anne Berit Guttormsen. FOTO: Privat
Guttormsen er overlege på intensivavdelingen ved Haukeland Universitetssjukehus, professor II ved UiB og leder for forskningslinjen ved samme universitet. FOTO: Privat

- Tusen takk, det var veldig overraskende og gledelig å få beskjed om denne prisen. Som underviser er jeg selvlært, og først nå tar jeg kurs for basiskompetanse i pedagogikk, fortalte Guttormsen da hun tok imot prisen.

Anne Berit Guttormsen ble nominert av to kull med medisinstudenter ved Universitetet i Bergen (UiB), samt Bergen Akuttmedisinske Studentforening og Ferdighetssenteret ved UiB. Guttormsen er overlege på intensivavdelingen ved Haukeland Universitetssjukehus, professor II ved UiB og leder for forskningslinjen ved samme universitet.

Fra start til slutt
Legeforeningens grunnutdanningspris ble delt ut første gang i fjor, og formålet med prisen er å løfte frem den eller de som gjør en spesielt god jobb og er gode rollemodeller for medisinstudentene. Det kan enten være en underviser eller et fagmiljø i medisinsk grunnutdanning som bidrar til å skape gode leger.

I nominasjonen fra medisinstudentene skriver de at "i over 20 år har Anne Berit undervist medisinstudenter ved UiB og motivert og engasjert oss til å bli dyktige leger. Som medisinstudent i Bergen blir man godt kjent med Anne Berit, da hun følger oss fra start til slutt i studiet."

Videre skriver studentene at Guttormsens undervisning alltid er interaktiv og "hands on":

"Uansett om hun er på gulvet og lærer oss å gi frie luftveier og komprimere på dokker, eller lærer oss væskeregnskap, er hun like energisk og hennes gode humør smitter alltid. (…) Anne Berit ber alltid om tilbakemelding fra studentene og jobber kontinuerlig for å forbedre undervisningen. Hun kan uten tvil kalles en superunderviser, og fortjener all heder og ære hun kan få."

Byr på seg selv
Akuttmedisinsk studentforening og Ferdighetssenteret ved UiB trekker frem at Guttormsen tidligere har vunnet priser for sin gode undervisning:

"Det er det gode grunner til. Som om underviser gjør hun stoffet viktig, presist og engasjerende. Hun er faglig dyktig, men viser sårbarhet som lege. Hun bryr seg om studentene, men er også streng. Hun gir av seg selv, og sammen med gode kollegaer har hun bidratt til å få med akuttmedisin som en viktig del av timeplanen for medisinstudenter i Bergen," heter det i nominasjonen.

Også Guttormsen selv takk frem at hun trodde studentene satt pris på at hun bød på seg selv.

- Til tross for at jeg fortoner meg som snill, er jeg streng og krever en god del av studentene. Jeg ønsker at de skal gjøre sitt beste i alle situasjoner. Jeg skal fortsette på den veien jeg har tråkket opp gjennom et langt liv som lege og professor, og skal ikke gi meg som underviser på lenge. Igjen, tusen takk til Legeforeningen for prisen og til alle som har nominert meg, avsluttet Guttormsen sin tale under faglandsrådet.

Legeforeningens grunnutdanningspris er på 50 000 kroner.