Legeforeningen på Arendalsuka

Endelig er den her, Arendalsuka 2021. En hel uke med debatt og meningsutveksling.
Bilde av Anne Karin Rime og Nils Kristian Klev.
KJØR DEBATT: Anne-Karin Rime og Nils Kristian Klev er på plass i Arendal. Foto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff.

Anne-Karin Rime, påtroppende president og leder av Overlegeforeningen, er på plass i Arendal. Hun ser frem til de mange debattene og til å fronte helse og trygghet først som opptakt til stortingsvalget.

– Helsetjenesten er en bærebjelke i velferdsstaten, noe pandemien har forsterket. Likevel er det høyst usikkert om vi er godt nok rustet til å takle neste helsekrise. Vi må styrke beredskapen og kapasiteten, både i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Det er mye å snakke om som politikerene må ta tak i, forteller Rime.

Legeforeningen sentralt arrangerer selv to debattmøter, og foreningens mange tillitsvalgte skal delta på enda flere. Se oversikt over arrangementer Legeforeningen deltar på nederst i saken.

Nils Kristian Klev, påtroppende visepresident og leder i Allmennlegeforeningen, er også på plass i Arendal. Han er naturlig nok opptatt av fastlegeordningen:

– Fastlegeordningen i er fritt fall. Hvis Norge ikke klarer å reversere utviklingen, vil det få enorme konsenser for helsetilbudet. Jeg ser frem til å fremsnakke betydningen av en sterk primærhelsetjeneste. Og til å belyse hva det motsatte vil innebære.

Se hvilke arrangementer Legeforeningen deltar på:

Mandag 16. august

Onsdag 18. august

• Anne-Karin Rime

• Norsk forening for geriatri
  • "Livet siste fase skal også leves"

• Kl. 16.00-18.00
  • Barique, Teaterplassen 1