Nytt lovverk for tvang i psykiatrien: Mangler ressurser og faglig involvering

Det er behov for langt mer klinikerinvolvering og ressurser før lovforslaget kan settes ut i live i tjenestene, mener Legeforeningen.
FOTO: Thomas B. Eckhoff/Legeforeningen
RESSURSMANGEL: Legeforeningen mener at det ikke lar seg gjøre å innføre et så omfattende nytt regelverk i dagens situasjon, uten at det samtidig tilføres betydelig med ressurser. Illustrasjonsfoto: Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff
lars lien. foto: privat
LEDER I NORSK PSYKIATRISK FORENING: Lars Lien. FOTO: Privat

Helse- og omsorgsdepartementet har bedt om innspill til hva som må til for å kunne innføre et nytt regelverk for bruk av tvang i helse- og omsorgssektoren. Legeforeningen har levert sitt høringsinnspill og peker på at man er langt fra i mål med dette arbeidet.

Legeforeningen understreker at det er behov for langt mer klinikerinvolvering og ressurser, før det kan fremmes et lovforslag som kan implementeres i tjenestene.

– Det gjelder særlig de konkrete forslagene knyttet til skjerming, mekaniske tvangsmidler og reservasjon mot tvangsmedisinering. Her er det viktig at de faglige stemmene blir hørt, sier Lars Lien, leder i Norsk psykiatrisk forening.

Foreslår arbeidsgruppe

Han påpeker at de ulike fagmiljøene ikke var godt nok representert i utvalget, og at det ikke er tilstrekkelig med skriftlige høringsrunder i etterkant.

– Lovforslaget er fortsatt for dårlig faglig utredet. Vi understreker viktigheten av at endringer som griper inn i behandlingsopplegg må være i tråd med forskningsbasert kunnskap om hva som virker ved de aktuelle lidelser eller tilstander, sier Lien og utdyper:

– Legeforeningen foreslår at man i det videre arbeidet nedsetter arbeidsgrupper innen ulike fagområder, eventuelt én bredt sammensatt arbeidsgruppe. På den måten vil man kunne sikre at det endelige lovforslaget rommer alle situasjoner den skal dekke og at man i størst mulig grad får adressert uklarheter i forkant.

Ressursmessig krise

Helse- og omsorgsdepartementet spør også om hvilke forutsetninger som må oppfylles på kommunalt, regionalt og statlig nivå for å sikre en trygg og god gjennomføring av nytt regelverk.

Legeforeningen påpeker i sitt høringssvar at det er påfallende at en så massiv og ressurskrevende regelverksreform planlegges innført i et psykisk helsevern som både i spesialisthelsetjenesten og i kommunene, kan sies å være i en ressursmessig krise.

– Det lar seg ikke gjøre å innføre et så omfattende nytt regelverk i dagens situasjon, uten at det samtidig tilføres betydelig med ressurser, forklarer Lien.

Press på kvaliteten

Legeforeningen understreker også at det i psykiatrien er mangel på legespesialister:

«Legebarometeret 2021 viste at 85 prosent av sykehusene melder om utfordringer med å rekruttere psykiatere det siste året. Legeforeningen er bekymret for situasjonen i psykiatrien. Sjansen for å lykkes med innføringen av nytt lovverk henger naturligvis sammen med forholdene i tjenesten der lovverket skal implementeres. Slik situasjonen nå er, der det er et press på kvaliteten i pasientbehandlingen, og der legenes arbeidsoppgaver i økende grad utføres av andre yrkesgrupper på grunn av rekrutteringsutfordringer, er det vanskelig å se for seg at man skal kunne lykkes med implementeringen av nytt lovverk. Det er også en bekymring for at de nye reglene vil kunne bidra til en forverring av situasjonen, særlig dersom man innfører et absolutt forbud mot mekaniske tvangsmidler og reservasjon mot tvangsmedisinering.

Legeforeningen vil påpeke at trygge, forutsigbare og stabile helsetjenester i det daglige er en sentral forutsetning for å begrense sykdomsforverring og behov for bruk av tvang. Lovendringene vil ikke være mulige å gjennomføre uten en stabil og fungerende fastlegeordning og legevakttjeneste.»