Pasientens legemiddelliste lansert i Bergen

Legemiddellisten skal gi helsepersonell oversikt over hvilke medisiner pasienten bruker og har lenge vært etterspurt av Legeforeningen.
Bilde av Torgeir Hoff Skavøy
MÅ TAS I BRUK: – PLL er et digitalt verktøy som vil gi gevinster både for pasientsikkerheten og for helsepersonell, men det må tas i bruk, sier Torgeir Hoff Skavøy, nestleder i NFA.

Onsdag 5. mai ble den kommende utprøvingen av pasientens legemiddelliste (PLL) lansert i Bergen.

Helse- og omsorgsdepartementet opplyser om at utprøvingsprosjektet kommer i gang i løpet av høsten. Endelig dato settes når både helsetjenesten og leverandørene er klare for å endre systemer og arbeidsprosesser samtidig.

Legeforeningen er glade for at regjeringen i Nasjonal helse- og sykehusplan for 2019-2023 krever at PLL skal innføres i løpet av denne perioden.

– Vi hadde helst sett at i dag var lanseringen av PLL for hele landet. Pasientens legemiddelliste er ny og etterspurt funksjonalitet som vil komme pasientsikkerheten til gode, og har vært etterspurt av Legeforeningen i lang tid, sier Torgeir Hoff Skavøy, nestleder i Norsk forening for allmennmedisin (NFA), før han fortsetter:

– PLL er et digitalt verktøy som vil gi gevinster både for pasientsikkerheten og for helsepersonell, men det må tas i bruk. I startfasen vil særlig fastlegene måtte bære store byrder for å etablere pasientenes legemiddellister. Dette krever både tid og kompetanse og ressursbruken vil særlig i starten bli betydelig i en fastlegeordning som er i en dyp krise.

Skavøy er sikker på at fastleger over hele landet lengter etter å kunne samarbeide enda tettere med sykehusleger og avtalespesialister om den enkelte pasients legemiddelbruk. Dette er meningsfylt medisinsk samhandling som vil kreve lederforankring på alle nivåer.

– Vi ser frem til at både sykehjemsleger og kommunal akutt døgnenhet (KAD)-leger, og andre som forskriver legemidler i kommunale tjenester kommer etter. Alle må med, avslutter Torgeir Hoff Skavøy.

Det er Direktoratet for e-helse i samarbeid med Norsk Helsenett, Helse Vest RHF, Helse Bergen, Haraldsplass diakonale sykehus, fastleger i Bergen, Bergen kommune, og fem leverandører av pasientjournalsystemer som samarbeider for å gjøre utprøvingsprosjektet klart til oppstart.

Les mer om pasientens legemiddelliste i Bergen