Engasjerte Erlend

Erlend Sæther, den nye lederen av Norsk medisinstudentforening (Nmf), brenner for mye. I tillegg til medisin har han lidenskap for filosofi, kommunevåpen, USA og flagg. For å nevne noe.
Erlend Sæther er ny leder i Norsk medisinstudentforening.
FINNE SVAR: Erlend Sæther, den nye lederen av Norsk medisinstudentforening (Nmf), vil bruke legegjerningen og medisinsk kunnskap til å finne svar på store livsspørsmål.

– Hehe, jeg har en del interesser, ja, bekrefter den nyvalgte lederen Erlend Sæther. For tiden befinner han seg i Tromsø der han har avsluttet 4. året på medisin og holder på med forskning innen nevroblastom, en type barnekreft, og dens genetikk.

Fra 1. januar kommer han til å befinne seg på Legenes hus i Oslo, der han skal virke som leder for medisinstudentene.

– Det gleder jeg meg til! Jeg føler jeg kan bidra med mye, og at det er mange oppgaver å ta fatt på, sier han.

Planen er å jobbe hardt for studentene og de nyutdannede legenes betingelser. Han er opptatt av å ha tilstrekkelige antall LIS-plasser, og at det er gode forhold for fremtidens leger.

Hva er et godt liv?

Sæther har ett år forskningsfri fra medisinstudiene og forsker nå på barnekreft og genetikk.

Han er særlig opptatt av hva legevitenskapen kan gjøre for å påvirke genetikken, slik at man kan unngå en del spesifikke sykdommer. Spørsmålet om hva som er et godt liv, er viktig for Sæther.

– Hva er et godt liv? Hvordan måler vi det og hvordan bestemmer vi det? Man kan ha et godt liv med noen sykdommer, men hvor går grensen? I dag er det mye vi kan gjøre innen genetikk og genetisk veiledning, og det er flere interessante filosofiske spørsmål knyttet til dette, sier Sæther.

Etter studiene vil han gjerne vil bruke legegjerningen og medisinsk kunnskap til å finne svar på disse store livsspørsmålene.

Gårdsgutt

Sæther vokste opp på gård i Sørum, ikke så langt utenfor hovedstaden.

– Jeg vokste opp sammen med en tvillingsøster, en bror og mor og far. Før var det dyr på gården, men nå driver vi med korn. Sørum var et godt sted å vokse opp, smiler han gjennom telefonrøret.

Han er stolt av å ha vokst opp på gård. Ekstra stolt var han også da han som liten fikk høre at det var nettopp lege han burde bli.

– Ja, jeg var så stolt da noen medisinstudenter sa at jeg burde studere medisin, sier han.

Han hadde stilt noen gode spørsmål til medisinstudentene som var på besøk på skolen hans. De mente så han burde bli lege når han ble stor.

To viktige hendelser førte til legestudiet

Det var nettopp den hendelsen med medisinstudentene som førte til at han ville bli lege.

– De sa jeg stilte gode spørsmål og fikk meg til å føle at jeg faktisk kunne bli lege. Det var det, og én ting til som førte til at jeg valgte det studiet, sier han.

Den andre hendelsen som gjorde at han valgte å studere medisin, inntraff da han var barn og fikk ørebetennelse.

– Jeg fikk hull i trommehinnen og måtte operere. Da jeg var ferdig, sa de på sykehuset at jeg burde bli lege når jeg ble stor. Det tok jeg til meg, ler han.

Interessert i USA

Utenom Norge er det spesielt ett land som står den nyvalgte lederens hjerte nært: USA.

– Jeg bodde i Oregon i et år som utvekslingsstudent på videregående. Det likte jeg godt. Jeg fikk mange gode venner og har fortsatt et stort nettverk der.

Du kan høre entusiasmen gjennom telefonen når den nyvalgte lederen snakker om USA.

– Det er helt klart favorittlandet mitt! Jeg kunne godt tenke meg på bo der, men kanskje ikke jobbe som lege der. Helsevesenet der er jo bygget opp på en annen måte enn her hjemme, og det er ikke like fristende å jobbe der. Men kanskje som forsker, sier han.

Oppholdet i USA vekket interessen for flere sider av det amerikanske samfunnet. I dag kan Sæther navnet på alle delstatene, delstatshovedstedene og delstatsflaggene.

– Jeg er generelt sett veldig glad i geografi. Det er noen stillehavsstater, afrikanske land og karibiske land sine flagg jeg ikke husker, men de andre skal jeg nok huske, sier Sæther.

Sæther er også opptatt av norske kommunevåpen, og han har lært seg de fleste av disse.

Det er ikke tvil om at det er en svært kunnskapsrik og engasjert leder som tiltrer neste år.

Vi ønsker han velkommen og lykke til i vervet som Nmf-leder!