– Flere av forslagene som presenteres har vi etterlyst i lang tid. De foreslåtte endringene, i kombinasjon med forespeilet endring i tilsynsmyndighetens praksis, vil bidra til et mer effektivt og formålstjenlig tilsyn, sier president Anne-Karin Rime.
Omfattende endringer i praksis
Tilsynsmyndighetene og deres praksis er svært viktig for Legeforeningens medlemmer. Legene, virksomhetene og kulturen i helsevesenet påvirkes direkte av hvordan tilsynsmyndighetene arbeider. Tilsynssystemet må understøtte de mål som er satt for helsetjenesten; tillit, kvalitet og pasientsikkerhet.
Det pågår et omfattende arbeid med tilsynsmyndighetenes arbeid med tilsynssaker, hvor det er foreslått en rekke endringer i regelverket, samt de overordnede prinsippene og føringer for statsforvalternes og Statens helsetilsyns håndtering av tilsynssaker.
– Vi opplever god og konstruktiv dialog med Statens helsetilsyn, og at de overordnede interessene og målsetningene i stor grad er sammenfallende, sier Anne- Karin Rime.
– De foreslåtte lovendringene er et viktig bidrag, men implementeringen og praktiseringen vil ha avgjørende betydning.
Viktige lovendringer
Det foreslås nå flere endringer i helsepersonellovens regler om administrative reaksjoner, blant annet å fjerne reaksjonen advarsel, og innføre en ny reaksjon om "faglig pålegg".
Det foreslås også endringer i pasient- og brukerrettighetsloven som vil gi statsforvalteren større mulighet til å prioritere hvilke saker som er egnet for tilsyn ut fra formålet om pasientsikkerhet og tillit til helse- og omsorgstjenesten.
Videre presiseres helse- og omsorgstjenestens plikt til å besvare henvendelser fra pasienter, brukere og pårørende om kvalitet og pasientsikkerhet.
– Forslagene som ligger til behandling gir tilsynsmyndighetene et større handlingsrom og mulighet til å prioritere og innrette tilsynet best mulig for å oppnå ønsket effekt, sier Marte Kvittum Tangen, leder av Norsk forening for allmennmedisin.
– Dette vil få ned saksbehandlingstiden. Det vil være gunstig for samtlige involverte, bidra til økt tillit og heve læringseffekten generelt.
Ansvarliggjøre virksomheten
Legeforeningen er særlig positive til intensjonen om å ansvarliggjøre virksomhetene/arbeidsgiver/kommunen. Det viktigste arbeidet for økt pasientsikkerhet må skje i helsetjenesten. Det må være et klart plassert ledelsesansvar å sørge for systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid, og for aktivt å tilrettelegge for åpenhet, kapasitet til læring og til kommunikasjon internt så vel som med pasienter og pårørende.
Bekymret for de praktiske konsekvensene
Departementet påpeker i sin preposisjon at virksomhetene må legge til rette for at pasienter, brukere og pårørende kan rette henvendelser til virksomheten og få svar. Tilbakemeldingene må gis på en mest mulig hensiktsmessig måte, slik at pasient/pårørende ivaretas, uten at oppgaven blir unødvendig tidkrevende for tjenesten.
– Vi er bekymret for at departementet undervurderer de administrative og økonomiske konsekvensene for virksomhetene, og for effektene forslagene vil ha for selvstendig næringsdrivende, sier president Anne-Karin Rime.
– Kapasiteten i helsetjenesten er presset, og mange opplever at kunnskapsutvikling, kvalitetsarbeid, læring og oppfølging av uheldige hendelser er underordnet fokuset på daglig drift.
Fjerne advarsel – gi faglig pålegg
Legeforeningen har lenge argumentert for å oppheve advarsel som administrativ reaksjon, men har samtidig advart mot at den fjernes uten et godt alternativ.
Vi støtter som utgangspunkt intensjonen og reaksjonen om faglig pålegg. Det fremstår som en konstruktiv endring som fremmer hensynet til læring og forbedring og gjør det pønale preget mindre fremtredende.
– Det vil være avgjørende at tilsynet bruker reaksjonen faglig pålegg og begrensinger i autorisasjon, på en klok og hensiktsmessig måte. Her vil det kreves samarbeid og dialog, både på et overordnet nivå i utarbeidelse av veiledning og retningslinjer, samt i den konkrete praktiseringen, sier Marte Kvittum Tangen.
– Faglige pålegg som ikke oppleves godt begrunnet, logiske og relevante, vil ha en begrenset effekt og kunne virke mot sin hensikt. Det er avgjørende med god dialog med fagmiljøene for å finne en god måte å håndtere dette på.
Må få fortsette i jobb
Legeforeningen understreker at den overordnede målsetningen for både faglige pålegg, som for begrensninger i autorisasjonen, må være at helsepersonellet får fortsette i jobb, og blir fulgt opp på en konstruktiv måte. Det må det sikres at det er kapasitet og en reell mulighet til å følge opp pålegget, slik at det ikke i praksis blir så vanskelig å gjennomføre at det resulterer i opphør av arbeidsforholdet.
– Vi legger til grunn at det vil utarbeides veiledere, i samråd med relevante fagmiljø og – foreninger, som vil kunne bidra til å sikre forutsigbarhet for de involverte og lik praktisering hos statsforvalterne, fortsetter Kvittum Tangen.
– Legeforeningen er svært positive til de endringene som nå foretas, og det arbeidet som pågår. De synliggjør en ny retning for tilsynsarbeidet som vi ønsker velkommen. Vi bidrar gjerne i videre prosesser med utvikling av både regelverk og veiledning til helsepersonell på dette viktige området, avslutter president Anne-Karin Rime.