Må ha klare rammer for autorisasjon

Problemstillingen aktualiseres ved at Stortinget 3. mars stemmer over å gi fysioterapeuter med videreutdanning i manuellterapi dobbel autorisasjon.
President Anne-Karin Rime

– Denne regelverksendringen er både vurdert og forlatt tidligere, sier president Anne-Karin Rime.

Legeforeningen var en av mange aktører som uttalte seg kritisk til dette, på prinsipielt grunnlag, allerede i 2014. Foreningen stilte da spørsmål ved lovligheten i forslaget.

– Nå vurderer Stortinget å innføre en autorisasjonsordning for manuellteraputer uten at dette spørsmålet har vært underlagt en grundig, faglig vurdering og bred høringsrunde. Dette er svært uheldig, sier Rime.

Oppfyller ikke kravene i loven

I en egen juridisk vurdering, på oppdrag fra Norsk Fysioterapeutforbund, konkluderer Anne Kjersti Befring, førsteamanuensis ved juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo, at vilkårene for tilleggsautorisasjonen ikke er oppfylt.

Videre skriver Befring at dersom forslaget blir vedtatt og gjennomført, vil det få konsekvenser for ordningen med spesialistgodkjenning – og med det for alt helsepersonell.

– Det innebærer en systemendring som fraviker lovens vilkår og målet om internasjonal harmonisering i samsvar med internasjonale avtaler. Ordningen med spesialistgodkjenning knyttet til videreutdanning vil dermed opphøre, skriver Befring i vurderingen.

Denne oppfatningen deles av Legeforeningen.

Vil du vite enda mer om bakgrunnen for saken? Les mer på nettsidene til Norsk Fysioterapeutforbund.