Oppfriskningsdose av koronavaksine til helsepersonell

Helsepersonell og øvrig befolkning over 18 år får nå tilbud om ny oppfriskningsdose av koronavaksine.
Kommunikasjonsavdelingen
18. november 2022
Anne Karin Rime. Foto: Legeforeningen/Thomas Barstad Eckhoff
FAGLIG ANBEFALING: – Vaksinering av helsepersonell handler om forsvarlighet, beskyttelse og trygghet, sier Anne-Karin Rime. Foto: Legeforeningen

Vaksinasjon er fortsatt viktig i kampen mot koronapandemien. Fra før har personer over 65 år, samt personer yngre enn 65 år som er mer utsatt for alvorlig sykdomsforløp av covid-19, blitt anbefalt oppfriskningsdose.

Nå har regjeringen besluttet at også personer mellom 18 og 64 år uten underliggende sykdommer skal få tilbud om en ny oppfriskningsdose.

– Vaksinering av helsepersonell handler om forsvarlighet, beskyttelse og trygghet. Økt vaksineringsgrad bidrar til å sikre kapasiteten i helsetjenesten som vi er så avhengige av. Våre fagmiljøer har derfor bedt om at helsepersonell får tilbud om en fjerde vaksinedose, sier president Anne-Karin Rime.

Folkehelseinstituttet har varslet økt sannsynlighet for smitte av både covid-19, influensa og andre luftveisinfeksjoner i løpet av høsten og vinteren. Ved at flere får tilbud om vaksine, er Norge bedre forberedt om smittesituasjonen skulle forverre seg fremover.

Regjeringens beslutning baserer seg på anbefalinger fra FHI.