I solidaritet med Ukraina

Legeforeningen tar sterk avstand fra den russiske aggresjonen i Ukraina: – Vi ber om at russiske ledere respekterer arbeidet til leger og sykepleiere i landet og nøytraliteten til helseinstitusjoner, sier president Anne-Karin Rime.
Ukraina
FORDØMMER: Russlands krigshandlinger i Ukraina er brudd på folkeretten og landets suverenitet. Illustrasjonsfoto: Max Kukurudziak/Unsplash

Sammen med Verdens legeforening (World Medical Association – WMA), tar Legeforeningen sterk avstand fra den russiske aggresjonen i Ukraina.

– Våre tanker går til sivilbefolkningen og våre kolleger i Ukraina. Nå er det helt avgjørende at det internasjonale prinsippet om medisinsk nøytralitet og menneskerettighetene respekteres, sier Rime.

Russlands krigshandlinger i Ukraina er brudd på folkeretten og landets suverenitet. Invasjonen betyr slutt på freden i Europa og har store konsekvenser for det ukrainske folk og deres menneskerettigheter.

Legeforeningen håper på en rask slutt på krigshandlingene og fiendtlighetene.

Dagens konflikt mellom Russland og Ukraina har pågått siden 2014, men bakgrunnen for konflikten strekker seg tilbake til Sovjet-tiden.