Verdens leger ber Iran stoppe henrettelser

Verdens legeforening (WMA) ber om at henrettelsene i Iran må ta slutt. Det skjer etter fengslingen av en lege og hans kone, som begge risikerer dødsstraff for å ha deltatt i begravelsen til en som demonstrerte mot regimet.
Dame med slør som holder et iransk flagg. Foto: Istockphoto.com
KRITISK SITUASJON: WMA reagerer kraftig på økningen i vold mot helsepersonell i Iran. Illustrasjonsfoto: Istockphoto.com

– Vi fordømmer vold mot leger og annet helsepersonell i Iran og støtter kravet om stans i henrettelsene, sier Anne-Karin Rime, president i Legeforeningen.

I et brev til presidenten i Iran, skriver WMA at den fengslede legen, Dr. Hamid Ghareh Hasanlou, og hans kone, har blitt utsatt for alvorlig fysisk vold og at de har blitt dømt til døden.

WMA reagerer kraftig på økningen i vold mot helsepersonell i landet. Situasjonen har eskalert med økende undertrykkelse, drap og bruk av dødsstraff for å slå ned på opprøret.

– I likhet med WMA er vi dypt sjokkert over å høre at et økende antall helsepersonell har blitt utsatt for trusler, arrestasjoner og tortur i Iran. Leger har en etisk forpliktelse til å behandle skadde og syke uten forbehold. Likeledes må fanger få nødvendig medisinsk hjelp av helsepersonell uten påvirkning fra myndighetene, forklarer Rime.

WMA og Legeforeningen står sammen med sine iranske kolleger og understreker hvor viktig det er med trygge arbeidsforhold for leger og annet helsepersonell. I tillegg må alle som har behov for helsehjelp, få det.