STATSBUDSJETTET 2024: – Haster å styrke helsetjenesten

Legepresident Anne-Karin Rime sammen med leder for Allmennlegeforeningen, Nils Kristian Klev. Foto: Legeforeningen Thomas B. Eckhoff

Denne uken kommer statsbudsjettet for 2024. Legeforeningen forventer at den offentlige helsetjenesten prioriteres høyere.

Helsetjenesten har de siste årene vært under hardt press. Uten en velfungerende fastlegeordning, øker presset på sykehusene. Uten tilstrekkelig kapasitet i sykehusene, øker presset på fastlegeordningen. Legeforeningen har klare forventninger til at regjeringen prioriterer den offentlige helsetjenesten høyere i kommende statsbudsjett, for å sikre god og likeverdig pasientbehandling i hele landet.

– Befolkningen har krav på en velfungerende helsetjeneste. Det forutsetter at legene har levelige arbeidsforhold uansett hvor de jobber. Skal vi snu den negative utviklingen, haster det med å styrke helsetjenesten, konstaterer president Anne-Karin Rime.

Fastlegeordningen må styrkes

Legeforeningen er bekymret for den pågående pasientkrisen i fastlegeordningen, og etterlyser en tydelig budsjettsatsing. Mange kommuner sliter fortsatt med å rekruttere og beholde fastleger, og nærmere 220.000 nordmenn står fortsatt uten en fast lege.

– Vi trenger en finansieringsordning som treffer bedre hvis utviklingen skal snus. Arbeidsbelastningen må ned slik at flere vil bli, og forbli, fastlege. Først da vil fastlegene få mer tid til pasientene, sier visepresident og leder for Allmennlegeforeningen Nils Kristian Klev.

Dårlig sykehusøkonomi

Sykehusenes økonomi har aldri vært svakere. Så å si alle helseforetak går i minus. Dersom befolkningen skal sikres gode og likeverdige helsetjenester i hele landet, må regjeringen prioritere den offentlige helsetjenesten høyere.

– Statsbudsjettet må sikre at sykehusene får dekket alle sine reelle kostnader. Grunnfinansieringen må økes i tråd med kostnadsvekst og investeringsbehov. For i krevende tider er det desto mer avgjørende at politikerne prioriterer det aller viktigste: God beredskap og befolkningens helse, understreker Rime.

Arbeidsmiljø og pasientsikkerhet henger sammen

Både sykehusene og kommunehelsetjenesten må ha et godt arbeidsmiljø for å være attraktive arbeidsplasser.

– Når helsetjenesten er preget av kontinuerlig ressursmangel, er det en reell fare for at driftshensyn og effektivisering går på bekostning av pasientbehandling, faglig kvalitet og spesialistutdanning, fortsetter Rime.

Legeforeningen har blant annet jobbet lenge for å øke antall stillinger for leger i spesialisering, såkalte LIS1-stillinger. I forslag til statsbudsjett er det satt av midler til flere nye LIS1-stillinger.

– Dette er et steg i riktig retning, og et viktig gjennomslag for Legeforeningen, sier Rime.

– Legeforeningen er opptatt av at leger må få brukt mer av sin tid og kompetanse på pasientene. For å få til dette trenger vi langt mer målrettede investeringer i helsetjenestens infrastruktur, og langt bedre utnyttelse av kjernekompetansen til helsepersonell, avslutter legepresidenten.

Regjeringen Støre legger frem sitt forslag til statsbudsjett for 2024 fredag 6. oktober kl. 09.00. Følg Legeforeningen på statsbudsjettdagen, for reaksjoner på budsjettet og intervjuer fra Vandrehallen på Stortinget.