Børge Lillebo vant undervisningspris

Lege og førsteamanuensis Børge Lillebo er tildelt årets undervisningspris i medisinsk grunnutdanning.
Børge Lillebo. Foto: Legeforeningen
Børge Lillebo vant prisen for beste undervisning på årets faglandsrådsmøte. Foto: Legeforeningen

– Dette var veldig hyggelig og overraskende, sier en rørt Børge Lillebo som har stort engasjement for undervisning.

Det var mange gode nominasjoner, men forslaget fra to kull ved LINK Levanger nådde helt frem. Studentene beskriver at han har en enorm kunnskap innen de fleste fagfelt, og en interesse for medisin som fort smitter. Undervisningen hans har et stort pedagogisk fokus, med quiz, utfylling av tabeller, tegneoppgaver og gruppeoppgaver.

Lillebo er rørt over studentenes beskrivelse. Han forteller at han lenge har vært opptatt av undervisningen på studiet.

Studentene må diskutere for å forstå

– Det begynte da jeg var student selv, sier han. Jeg er opptatt av hvordan man best kan tilrettelegge for å bli en god lege.

Lillebo mener studentene kan lese mye av pensum selv. Så kan de snakke og diskutere og lære i undervisningen.

– De trenger ikke høre meg dosere. Det de trenger er å diskutere og forstå, sier han.

Han har ulike læringsaktiviteter i undervisningen sin og er opptatt av dette.

– Vi har mye teambasert undervisning og diskuterer ulike problemstillinger. Slike diskusjoner og autentiske pasientmøter er de viktigste læringsaktivitetene, sier han.

Norske lærebøker

Lillebo oppfordrer avslutningsvis alle studentene til å kjøpe norske lærebøker.

– Det er viktig for det norske medisinske fagmiljøet at det skrives lærebøker og at de blir brukt. Heldigvis finnes det ganske mange norske lærebøker.

– Indremedisin 1 og 2 er gode eksempler på lærebøker som passer godt i grunnutdanningen.

Prisen betyr at Børge Lillebo får med seg 50 000 kroner, og et diplom for beste foreleser på medisinsk grunnutdanning.