CPME-magasinet sommer 2023

Sommernummeret av magasinet til Den europeiske legeforening (CPME) fokuserer på bedre tilgang til rimelige og trygge medisiner. CPME håper revisjon av EUs legemiddellovgivning bidrar til dette.
Kvinne med briller som leser et magasin. Foto: Istockphoto.com
Les siste nummer av CPMEs nye magazine. Foto: Istokphoto.com

I sin leder understreker presidenten Dr. Christiaan Keijzer at Europa fortsatt mangler to millioner leger og sykepleiere. Han er bekymret for medisinmangel i Europa og opplyser at leger bruker betydelige mengder tid på å koordinere med apotekene og bekrefte tilgjengeligheten av medisiner. Hvis en medisin ikke er tilgjengelig, må leger sammen med pasienten vurdere og justere den videre behandlingen. I tillegg må legen informere om eventuelt nye bivirkninger.

Presidenten skriver også at kostnadene for farmasøytiske produkter ikke bør bli en hindring for å få tilgang til nødvendige behandlinger.

I nyheter fra medlemsorganisasjonene beskriver den israelske legeforeningen protester mot den israelske rettsreformen og at et funksjonelt, etisk helsesystem må være basert på demokrati og et sterkt, uavhengig rettsvesen.